خودروهای هوشمند را بیشتر بشناسیم!

۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در سال‌های اخیر کمپانی‌های بسیاری آغاز به تحقیقات و ساخت‌ نمونه‌هایی از خودروهای خود با قابلیت رانندگی هوشمند کرده‌اند.
خودروهای هوشمند

اولین باری که مبحث خودروی هوشمند مطرح گردید، مربوط به سال ۱۹۸۰  است که کمپانی SMH که در اصل در زمینه طراحی ساعت‌های Swatch فعالیت می‌نمود آن را مطرح کرد. خودروی هوشمند توانایی دریافت اطلاعات، تجزیه و تحلیل آن و در نهایت تصمیم‌گیری بر پایه آن اطلاعات را دارد. هر چه ماشین در این زمینه بهتر عمل کند به این معناست که میزان هوشمندی آن هم بیشتر است. برای آشنایی بیشتر با خودروهای هوشمند با مجله دلتا همراه باشید.

خودروهای هوشمند

اهمیت خودروی هوشمند برای انسان

همه خودروهای هوشمند دارای یک کامپیوتر مرکزی هستند که تا درصد محدودی باعث هوشمندی ماشین می‌شود. ولی امروزه تعریف جدیدی از ماشین‌های هوشمند به وجود آمده که به خودروهای خودران یا بدون راننده گفته می‌شود. خودروهای هوشمند می‌توانند کاربردهای متعددی برای انسان داشته باشند. مثلاً افرادی که در بخش‌های خاصی از رانندگی مانند پارک دوبل مهارت ندارند، می‌توانند از هوشمندی خودرو بهره بگیرند و این کار را انجام دهند.
همچنین این نوع خودروها می‌توانند برای افراد سالمند یا افرادی که بنا بر مشکلاتی با ریسک بالا رانندگی می‌کنند، مفید باشند. از سوی دیگر استفاده از خودروهای هوشمند برای افرادی که به ‌دلیل مشکلات جسمانی از قبیل محدودیت‌های حرکتی یا نابینایی دچار مشکلاتی هستند، بسیار کاربردی است.

نگرانی‌های مربوط به خودروهای هوشمند

خودروهای هوشمند

۱- عملکرد خودروی هوشمند در شرایط غیرعادی رانندگی

فهم و دریافت کامل مشخصات اشیای پیرامون خودرو مسئله مهمی است که خودروهای هوشمند باید آن را به خوبی انجام دهند. مثلاً تصور کنید که یک راننده‌ انسانی در حال رانندگی در امتداد یک مسیر است و در همین هنگام، توپ فوتبالی را می‌بیند که به جاده آمده و پیش روی مسیر خودرو قرار گرفته است. در این لحظه راننده در حالت معمول بلافاصله خودرو را متوقف خواهد کرد؛ چون احتمال می‌دهد که کودکی هم به دنبال توپ بیاید.

۲- ترس از هک شدن خودروی هوشمند

دیجیتالیزه شدن همواره خطر هک شدن را نیز به همراه داشته است. امّا خطر هک شدن یک خودرو، تفاوتی اساسی با هک رایانه شخصی دارد. مثلاً، در صورت آسیب‌پذیر بودن مرورگر اینترنت یا دیگر برنامه‌های تحت وب، ممکن است هکرها به اطلاعات ذخیره شده روی سیستم یا اطلاعاتی نظیر شماره کارت اعتباری شما دسترسی پیدا کنند و نهایتاً از آن‌ها سوءاستفاده نمایند. این کار برای شما خطرات جانی به همراه نخواهد داشت. امّا تصور کنید که هکرها به سیستم داخلی خودروی شما دسترسی پیدا کنند و تنظیمات آن را دست‌کاری نمایند. این کار عواقب وخیمی برای سلامت و امنیت شما به همراه خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه: مطلب عجیب‌ترین خودروهای سه چرخ کدامند؟ را در مجله دلتا بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۰:۰۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ در ۳:۵۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…