عده وفات شوهر چقدر است؟

۴
1
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
عده مدتی است که تا انقضای آن زن نمی‌تواند شوهر دیگر اختیار کند.
عده وفات شوهر

لزوم نگه داشتن عده برای فوت شوهر، از رعایت احترام به نکاحی که با شوهر فوت شده است، ناشی می‌شود. به همین دلیل، در مواردی که بیم اختلاط نسل هم در بین نیست (مانند دختر باکره و زن یائسه)، باز هم زن باید عده وفات را نگه دارد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی عده وفات شوهر می‌پردازیم.

عده وفات شوهر

بر اساس ماده ۱۱۵۴ قانون مدنی عده وفات چه در نکاح دائم چه در نکاح موقت در هر حال چهار ماه و ده روز است. بر اساس این ماده مدت زمان عده وفات شوهر، چهار ماه و ده روز است. مدت عده وفات شوهر چه در عقد دائم و چه در عقد موقت یکسان است و از این لحاظ تفاوتی با هم ندارند. بنابراین، حتی در صورتی که زن در عقد موقت مردی باشد و مرد فوت کند، زن ملزم است تا مدت چهار ماه و ده روز ازدواج نکند.
نکته مهم این است که نگه داشتن عده وفات برای زن در هر حال لازم و ضروری است. حتی اگر خانم هنوز باکره باشد، برخلاف عده طلاق، باید همین چهار ماه و ده روز را عده نگه دارد. همچنین اگر خانم یائسه باشد و امکان بارداری نباشد، زن به دلیل احترام به نکاح سابق و نه به دلیل امکان اختلاط نسل، باید همین مدت را عده نگه دارد.

اگر خانم باردار باشد و همسرش فوت کند، در این صورت عده وفات تا موقع وضع حمل است، مشروط بر اینکه فاصله بین فوت شوهر و وضع حمل از چهار ماه و ده روز بیشتر باشد و الا مدت همان چهار ماه و ده روز است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب زنانی که عده طلاق ندارند را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ در ۷:۱۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۹:۲۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۶:۲۰ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۲:۲۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …