شمس العماره؛ آفتاب ساختمان های تهران در عصر قاجار

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از زیباترین ساختمان های دوره ی قاجار، عمارت شمس العماره است که یکی از نمادهای شهر تهران در آن دوران بوده است.
شمس العماره

ناصرالدین شاه بعد از سفر به فرنگ دستور ساخت شمس‎العماره، بلندترین ساختمان در تهران را صادر کرد. این ساختمان در ضلع شرقی مجموعه‎ی کاخ گلستان قرار دارد و به علت ارتفاع زیاد و تزیینات آن به شاخص‎ترین بنای این مجموعه تبدیل شده است. یکی از نمادهای شهر تهران در دوران قاجار شمس‎العماره بود.

بهتر است برای سپری کردن یک روز جذاب، پیشنهاد مجله دلتا را امتحان کنید. جلوخان (در لغت نامه دهخدا، پیشگاه خانه و میدانگاه جلوی در خانه را جلوخان گویند.) زیبایی شمس‎العماره هر کسی را به دیدن این بنا در تهران دعوت می‎کند، نمای متقارن و متعادل این بنا و ترکیب احجام مکعبی که با تزیینات زیاد آرایش شده‎اند، بسیار زیبا و چشم گیرند

معنی لغوی عبارت «شمس‎العماره» در فرهنگ لغت علامه دهخدا «آفتاب ساختمان ها» است. کار ساخت بنای شمس‎العماره در سال ۱۲۴۴ خورشیدی شروع شد و در سال ۱۲۴۶ به پایان رسید. جالب است بدانید تا قبل از ساخت این بنا، فلز در سازه‎ی هیچ ساختمانی در ایران استفاده نشده بود و شمس‎العماره اولین ساختمانی است که در آن فلز به کار رفته است.

شمس العماره

ظاهرا” طراحی ساختمان شمس‎العماره را معیرالممالک بر عهده داشته و معمار آن استاد «علی محمد کاشی» بوده است. سبک طراحی این بنا تلفیقی از معماری ایرانی و معماری غربی است. بنای شمس‎العماره در پنج طبقه ساخته شد و دارای سی و پنج متر ارتفاع است.

دو برج بلند در دو طرف این بنا بر عظمت و شکوه آن افزوده است. تقارن در نمای شمس‎العماره، نظم بصری را برای بیننده ایجاد می‎کند. کاشی کاری و پنجره سازی شمس‎العماره به صورت ایرانی طراحی شده و از معماری غربی هم، الهام گرفته است.

کاشی‎های هفت رنگ در نمای شمس‎العماره به سبک قاجاری تزیین شده است. تصاویر و نقوش به‎کار رفته در نمای این کاشی‎ها، ظاهری از طبیعت غرب را به نمایش می‎گذارد. گیاهان و جانوران برجسته‎ی روی سنگ های مرمرین ازاره‎ی (به سنگی که در نمای ساختمان و در پای دیوار نصب می‌شود) عمارت بسیار ظریف و زیبا است.

ایوان و تالار شاه‌نشین در طبقه‎ی اول بنا قرار دارد. آینه‌کاری و تزیینات بسیار ممتاز و کم‌نظیر و درخور توجه است. اتاق‌های کوچک دیگر طبقات با تزئینات مشبک، نقاشی و آینه‌کاری به زیبایی معماری داخلی بنا افزوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…