کالیفرنیای ایران کجاست؟

۱۷
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تا چند سال پیش مسافران کمی، سیستان و بلوچستان را به عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کردند؛ اما از یکی دو سال قبل جاذبه‌های این استان بیشتر شناخته شده و مردم هم بیشتر به آن سفر می‌کنند.
سواحل مکران

یکی از این جاذبه‌ها سواحل مکران است که برخی آن را به کالیفرنیای ایران هم می‌شناسند. با مجله دلتا همراه باشید تا ببینیم این جاذبه گردشگری کجاست و چرا بین مردم شهرت دارد؟

سواحل مکران کجاست؟

به سواحل دریای عمان در جنوب شرق کشور تا جنوب غرب پاکستان سواحل مکران می‌گویند. یعنی این سواحل از شرق بندرعباس شروع می‌شود و تا مرز پاکستان و ایران ادامه دارد. مردم محلی به آن مَکران می‌گویند، اما در اشعار فردوسی مُکران هم نوشته شده. اهمیت سواحل مکران به این خاطر است که تنها بندر اقیانوسی ایران یعنی چابهار، در آن قرار دارد.

سواحل مکران کجاست؟

چرا به دیدن سواحل مکران برویم؟

تصاویر ساحل مکران به ما نشان می‌دهد که این خط ساحلی، زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد؛ دیدن کوه‌های بیابانی که به دریا ختم می‌شود صحنه کمیابی در طبیعت است که می‌تواند حتی تنها دلیل ما برای رفتن به سیستان و بلوچستان باشد.

روستای تیس

روستای تاریخی تیس در خط ساحل مکران قرار دارد. در این روستا می‌توانیم نگاهی به غارهای سه‌گانه «بان میسیتی» بیندازیم و در قهوه‌خانه ساحلی این روستا و همچنین پلاژ ساحلی آن تا غروب آفتاب خیره به دریا بمانیم. این پلاژ خارج از روستاست و در جاده اسکله تیس قرار دارد.

روستای تیس در سواحل مکران

تالاب صورتی

تالاب صورتی هم که دقیقا نزدیک ساحل است و می‌شود بعد از دیدن آن، به تماشای دریا رفت. این تالاب را به اسم تالاب لیپار می‌شناسند که چند ماه در سال صورتی می‌شود. برای دیدن این رنگ باید دو ماه آخر زمستان یا در فروردین، شهریور و مهر به سواحل مکران بیاییم.

کوه‌های مریخی

کوه‌های مریخی چابهار هم فاصله کمی تا ساحل مکران دارند. این کوه‌ها در مسیر جاده چابهار به سمت گواتر قرار گرفته‌اند که مردم محلی به آن بدبوم می‌گویند، یعنی کوه‌هایی که هیچ‌چیز روی آن نمی‌روید. موج‌های دریا به بخشی از این کوه‌ها برخورد و تصاویر ساحل مکران را زیباتر می‌کنند.

دیدنی های جنوب

گل‌افشان

گل‌افشان یکی دیگر از جاذبه‌های خط ساحلی مکران است که ۹۰ کیلومتری غرب روستای کنارک قرار دارد. از زمین اینجا حباب‌های گل‌آلودی به بیرون پرت می‌شود؛ برای همین مردم محلی به آن ناف دریا یا بلوبلو هم می‌گویند. در سال ۱۳۹۴، فعالیت این تپه با غرش زیادی شروع شد و آن زمان تا ارتفاع ۱۲ متری گل پرتاب می‌کرد. این منظره بکر آن‌قدر عجیب است که نمی‌شود به سیستان بلوچستان آمد و دیدن آن را از دست داد.

درک

درک هم یکی دیگر از نقاط ساحلی استان است که تازه چند سال از شناخته شدنش می‌گذرد. ترکیب مه و خط ساحلی مکران و درخت‌های نخلی که در زمین کویری آن رشد کرده‌اند منظره‌ای شگفتی‌آور برای ما می‌آفریند.

روستای درک در سواحل مکران

ساحل لاک‌پشت‌ها

از اواسط خرداد تا پاییز، لاک‌پشت‌ها به ساحل مکران می‌آیند و در محدوده تالاب لیپار تخم‌گذاری می‌کنند. مکران به‌خاطر ساحل ماسه‌ای، زمین مناسبی برای تخم‌ریزی این لاک‌پشت‌ها دارد. این لاک‌پشت‌ها از نوع منقارعقابی هستند که در این فصل‌ها به ساحل‌های جنوب کشور می‌آیند و منظره زیبایی درست می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر خانه استخوانی بارسلونا که همه را جادو می‌کند! را مطالعه کنید.

۱۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ آبان ۱۴۰۰ در ۹:۲۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۲ مهر ۱۴۰۰ در ۰:۲۳ ق٫ظ

  3. ....

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۸ ب٫ظ

    سلام بسیار عالی بود . لطفاً از قهرمان های قدیمی ایران هم بزارید مثلا اولین زن دریانورد در دنیا بنویسید یا زنی که در برابر دشمن ایران ایستاده است بنویسید ❤❤

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۳:۰۸ ب٫ظ

  5. سارا

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۲:۰۸ ب٫ظ

    بسیار زیبا! این مقالات خیلی خوبه و کمک می‌کنه آدم جاذبه های کشورش رو بشناسه و به اونجا ها سفر کنه.❤️

    پاسخ

  6. ناشناس

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۱:۱۸ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۲:۵۸ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۳ ب٫ظ

  9. عبدالحمید

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۲ ب٫ظ

    عالی بود بازهم ازاین مطالب جذاب بفرستید

    پاسخ

  10. ناشناس

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۲:۳۸ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۶ ق٫ظ

  12. ناشناس

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۷ ق٫ظ

  13. ناشناس

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۸ ق٫ظ

  14. ناشناس

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ در ۱:۰۳ ب٫ظ

  15. ناشناس

    ۲ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۰ ب٫ظ

  16. ناشناس

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۱:۳۴ ب٫ظ

  17. ناشناس

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ در ۱:۴۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…