خانه بهنام، بنای افسانه‌ای و خاص!

۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تبریز را باید شهر خانه‌های تاریخی و قدیمی بدانیم. تبریز حدود 300 خانه قدیمی و تاریخی دارد که از میان این خانه‌ها تنها 80 خانه در میان لیست جاذبه‌های گردشگری دیده می‌شود.
خانه بهنام تبریز

یکی از خانه‌های تاریخی زیبا، خانه بهنام تبریز است. امروز در بخش پیشنهادات ایرانگردی مجله دلتا به سراغ این خانه تاریخی رفته‌ایم تا گشت و گذاری کوتاه در میان اتاق‌ها و حیاط خانه داشته باشیم.

معرفی خانه بهنام تبریز

خانه بهنام یکی از خانه‌های تاریخی تبریز است که قدمت آن به اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجار باز می‌گردد. این بنا در زمان ناصرالدین شاه قاجار مرمت و با نقاشی تزیین شده است. خانه بهنام در کنار سه خانه قدیمی دیگر به نام‌های خانه قدکی، گنجه‌ای زاده و خانه صدیقیان در حال حاضر بخشی از دانشگاه هنر اسلامی تبریز هستند.
معرفی خانه بهنام تبریز

معماری خانه بهنام

معماری خانه بهنام بسیار شبیه به معماری دیگر خانه‌های تاریخی ایران است. در ساخت خانه از معماری درون‌گرا استفاده شده و همچنین در ساختار کالبدی و سازماندهی فضایی خانه بهنام هماهنگی کامل با اقلیم و فرهنگ منطقه نیز دیده می‌شود. خانه دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی است. ورودی خانه از کوچه مشیر دفتر و از طریق دالانی در پشت خانه صورت می‌گیرد.
در ضلع جنوبی بیرونی، فضایی به عنوان تراس تابستانی وجود دارد که این تراس نیز با ستون‌ها به زیبایی ساخته شده‌ و سر ستون‌های گچی مقرنس‌کاری شده از دیگر تزیینات این فضا است.
بخش اندرونی خانه نیز شامل اتاق‌ها، زیرزمین، انباری و مطبخ می‌باشد. پشت بام اتاق‌های اندرونی به صورت مهتابی استفاده می‌شده است. زیر اتاق هفت‌دری، حوضخانه قرار دارد که سقف آن بسیار زیبا با کادربندی آجری و سکو‌های جانبی و حوض سنگی تزیین شده است.
معماری خانه بهنام تبریز

تزیینات خانه بهنام

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خانه بهنام کامل بودن مجموعه، پلان معماری و تنوع در ابعاد اتاق‌ها ضمن رعایت تقارن در نماست که همین امر بر زیبایی بنا افزوده است. اما تزییناتی که در خانه بهنام به‌کار رفته عبارت‌اند از: گچ‌بری، نقاشی‌های دیواری، بخاری‌های دیواری، ستون‌ها، سرستون‌های زیبا و گره‌سازی.
تزیئنات خانه بهنام تبریز
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های گردشگری ایران، “تنگ تامرادی یاسوج، آشیانه‌ هزاران پرستو” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. آمنه کردجزی

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۱:۰۵ ق٫ظ

    بسیارعالی ممنون

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…