در این روستای عجیب، ۷۰۰ سال به عقب برگردید!

۹
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
جومالی کیزیک یکی از مکان‌هایی است که عثمانی در بورسا برای سکونت انتخاب کرده‌اند. در این روستا که دارای ۲۷۰ خانه است و بافت خانه‌های دوره عثمانی را نشان می‌دهد، ۱۸۰ خانه هم اکنون مورد استفاده است و بعضی از آن‌ها تحت حفاظت و بازسازی قرار گرفته است.
3 15 در این روستای عجیب، 700 سال به عقب برگردید!

در شرق شهر بورسا، روستایی به نام روستای جومالی کیزیک وجود دارد که توانسته فرهنگ، سنن، آداب و رسوم، شیوه زندگی و معماری اوایل دوران حکومت عثمانیان را به‌خوبی در خود حفظ کرده و از آن محافظت نماید، به‌طوری که اکنون پذیرای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است. با مجله دلتا همراه باشید.

روستای جومالی کیزیک

جومالی کیزیک، روستایی دوست داشتنی در منطقه مرمره است، با کوچه و خیابان‌هایی که رنگ و بوی تاریخ دارد. این روستا از گردشگرانی که در زمینه زندگی دوران امپراطوری عثمانی در آناتولی کنجکاو هستند، میزبانی می کند. دیدار از این روستای ۷۰۰ ساله و فضای حاکم بر آن، برای گردشگران، بسیار عجیب، شگفت‌انگیز و چشم‌نواز است.

روستای جومالی کیزیک در بورسا

چرا این روستا، جومالی کیزیک نام گرفته است؟

در اطراف این منطقه از ترکیه، روستاهایی با پسوند (kizik) وجود دارد که نام آن‌ها از موقعیت جغرافیایی منطقه برگرفته شده است. جهت جداسازی روستاها از یکدیگر، به روستایی که در نزدیک‌ترین نقطه رودخانه قرار دارد “کیزیک دره” و به روستای باج وخراج دهنده “فیدیه کیزیک” گفته می‌شده است.

تاریخ‌دانان اعتقاد دارند که مردم چند روستای منطقه، برای انجام فرائض مذهبی و خصوصا برگزاری نماز جمعه، در این روستا، گرد هم می‌آمدند و به‌این جهت این روستا، جومالی کیزیک نام گرفته است.

روستای جومالی کیزیک ترکیهفرهنگ و آداب رسوم مردم جومالی

جالب است بدانید این روستا در حفظ فرهنگ و آداب رسوم به خوبی عمل کرده است و با دیدن معماری بناهای آن از نزدیک می توانید به خوبی این موضوع را متوجه شوید که مردمان این منطقه تا چه میزان ارزش و اعتبار برای فرهنگ خود قائل هستند.
از لذت‌هایی که می‌توانید در سفر خود به این روستا تجربه کنید، می‌توان به تماشای معماری‌های سنتی، گشت و گذار در کوچه‌های سنتی روستا، حمام‌های قدیمی، لذت بردن از آب‌های گرم شفابخش، خرید ابریشم بورسا، خوردن کباب سنتی اسکندر و شیرینی کمال پاشا و شیرینی بلوط، اشاره کرد.
پیشنهاد مطالعه: مطلب زمین بازی شیطان در آمریکا را بخوانید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ در ۴:۲۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۴ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ در ۰:۳۸ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ در ۰:۳۸ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ در ۵:۳۸ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ در ۷:۴۵ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ در ۳:۰۹ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ در ۱:۳۵ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۲:۲۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…