آیا می‌شود جهیزیه را پس گرفت؟

۲
1
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
زن هر زمان اراده کند می‌تواند از زوج وسایلی که به عنوان جهیزیه آورده است را پس بگیرد و زوج حق مخالفت ندارد.
نحوه پس گرفتن جهیزیه

یکی از دعاوی که معمولا در دادگاه‌های خانواده و در ضمن دعاوی طلاق مطرح می‌شود، دعوای پس گرفتن جهیزیه است که از جانب زن به طرفیت شوهر او اقامه می‌شود. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع نحوه پس گرفتن جهیزیه می‌پردازیم.

نحوه پس گرفتن جهیزیه

به موجب ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی، تهیه وسایل زندگی جزء نفقه و بر عهده شوهر است. بنابراین، اگر زن وسایلی را با خود به منزل شوهر می‌برد، از باب تعاون و همکاری است و کماکان مالک وسایل مذکور بوده و می‌تواند هر نوع تصرفی در آن داشته باشد و یا هر زمان که بخواهد اقدام به پس گرفتن جهیزیه یا استرداد جهیزیه کند. در قانون، استرداد جهیزیه و شیوه آن مورد پیش بینی قرار نگرفته است. اما به این دلیل که زن مالک جهیزیه خود است، هر زمان می‌تواند اقدام به استرداد جهیزیه کند.

در حال حاضر اقدام قانونی برای پس گرفتن جهیزیه نیازمند ارائه دادخواست استرداد جهیزیه به دادگاه خانواده است. در دادخواست پس گرفتن جهیزیه باید تعیین خواسته و بهای آن به دقت درج شده و همچنین می‌توان برای جلوگیری از تضییع و فروش جهیزیه توسط شوهر از دادگاه تقاضای قرار تامین خواسته کرد. در انتها ضروری است که مدارک اثبات کننده جهیزیه از قبیل سیاهه یا فاکتور خرید به دادخواست پیوست شوند. در صورتی که سیاهه جهیزیه تهیه نشده باشد و یا از بین رفته باشد، برای استرداد جهیزیه باید به شهادت شهود استناد کرد که البته پذیرش آن به نظر قاضی دادگاه بستگی دارد.

مطلب پیشنهادی: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی جهیزیه طبق قانون بر عهده کیست؟ را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ در ۷:۲۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ در ۶:۳۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …