گردابی از جنس سنگ در خرم آباد!

۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خرم آباد جاذبه‌های طبیعی زیادی را در خود جای داده، جاذبه‌هایی که باعث شده این شهر برای گردشگری محبوب و پرطرفدار باشد. این شهر آثار تاریخی زیادی دارد که یکی از این آثار، گرداب سنگی است.
گرداب سنگی خرم آباد

درشمال غربی شهر خرم‌ آباد و در استان لرستان، جاذبه‌ای بسیار زیبا در انتظار شماست. بنایی که در گرداگرد یک چشمه فصلی ساخته شده تا آب چشمه را نگهداری و به دیگر نقاط شهر منتقل کند. قدمت این بنا به زمان ساسانیان برمی‌گردد و در لیست آثار ملی ایران قرار دارد. در بخش ایرانگردی امروز قصد داریم سری به گرداب سنگی خرم آباد بزنیم، پس با مجله دلتا باشید تا با این جاذبه گردشگری، آشنا شوید.
گرداب سنگی خرم آباد را بشناسیم
آب همیشه عنصری حیاتی برای زندگی بشر بوده است به طوری که در گذشته‌های دور برای ذخیره آب و فرستادن آن به نقاط مختلف شهر از نوآوری‌های زیادی استفاده می‌شد و با سفر به نقاط مختلف ایران آب انبارهایی را می بینید که برای ذخیره آب در زمان‌های قدیم به کار می‌رفتند. این بنای تاریخی در گویش لری «گردو بردینه» نامیده می‌شود.
گرداب سنگی خرم آباد میراث دوره ساسانیقدمت گرداب سنگی خرم آباد به دوره ساسانیان برمی‌گردد و برای ساخت دیواره آن از سنگ و ساروج استفاده شده است. این دیوار اطراف یک چشمه را احاطه و آب را در خود ذخیره کرده است. در زمان‌‌های قدیم آب از این محل به وسیله کانال کشی‌هایی به نقاط مختلف شهر شاپورخواست منتقل می‌شد.
گرداب سنگی خرم آباد کجاست
این سازه ۱۸ متر قطر، ۳ متر پهنا و ۱۸ متر ارتفاع دارد، در سمت شرق آن دریچه‌ای به اندازه ۱۶۰ در ۹۰ متر ساخته شده که به وسیله یک جسم کشویی مسدود می‌شده تا آب به سمت جوی غربی گرداب منتقل شود. این گرداب سنگی در گذشته فواید زیادی داشته است به طوری که در فاصله ۱۲ کیلومتری گرداب دره‌ای به اسم بابا عباس هست که در آن بقایایی از یک آسیاب به چشم می‌خورد که آب مورد نیاز خود را از گرداب سنگی می‌گرفته است.
گرداب سنگی خرم آباد از جاذبه های ایرانگردی
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های گردشگری ایران، “تنگ تامرادی یاسوج، آشیانه‌ هزاران پرستو” را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ در ۹:۴۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ در ۹:۴۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ در ۶:۵۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…