از دالاهو چه می‌دانید؟

۸
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با فرا رسیدن بهار و سرسبزشدن همه جا، فصل سفر به مناطق خوش آب و هوا از راه می‌رسد و یکی از این جاها که کمتر اسمش را شنیده‌ایم، دالاهو است، اما دالاهو کجاست؟
سفر به دالاهو

در ۹۹ کیلومتری غرب کرمانشاه به دالاهو می‌رسیم. دالاهو، دامنه‌هایی ا‌ست که در این منطقه قرار گرفته و اسم بلندترین کوه این منطقه است. کوهی که زمانی در آن عقاب و آهوهای زیادی زندگی می‌کردند. با مجله دلتا همراه باشید تا با سفر به دالاهو با دیدنی های این منطقه آشنا شویم.

درباره سفر به دالاهو بیشتر بدانیم

کردها به عقاب، دال می‌گویند و وقتی به ترکیب دال و آهو فکر کنیم معنای دالاهو هم برایمان روشن می‌شود. مردم دالاهو، کردی حرف می‌زنند و بیشتر کشاورزی می‌کنند. این منطقه از سه شهر کرند غرب، گهواره و ریجاب تشکیل شده است. مردم بجز کشاورزی، چاقوسازی و گلیم‌بافی هم می‌کنند. سیب و توتون گهواره بسیار معروف و مرغوب است. علتش هم به آب‌وهوای خوب و تخصص کشاورزان اینجا برمی‌گردد.

درباره سفر به دالاهو بیشتر بدانیم

دیدنی ها در سفر به دالاهو

دالاهو، منطقه‌ای ا‌ست که به آب‌های خروشان و دامنه‌ها و دره‌های سرسبزش معروف است. در سفر به دالاهو در هرکدام از مناطق ریجاب و گهواره به جاهای دیدنی دیگری نیز می‌رسیم.

مقبره بابا‌یادگار

این مقبره جایی‌ است در دل طبیعت ریجاب که هر سال مراسم آیینی مختلفی در آن برگزار می‌شود. برای رسیدن به این مقبره باید کمی پیاده‌روی کرد. چشمه غسلان در بابایادگار به گفته محلی‌ها خاصیت شفابخش دارد. پس بازدید از آن در سفر به دالاهو را فراموش نکنید.

قلعه یزدگرد

در سفر به دالاهو حتما به قلعه یزدگرد سر بزنید. قلعه یزدگرد، یکی از شگفت‌انگیزترین و مرموزترین قلعه‌های به جامانده از دوره ساسانیان است. این قلعه به آخرین پادشاه ساسانی منسوب است.

قلعه یزدگرد از دیدنی ها در سفر به دالاهو

آبشار پیران

در منطقه ریجاب یا در زبان کردی ریژآو که به معنی ریزش آب است، به آبشار پیران یا ریجاب می‌رسیم. در خود ریجاب، رودخانه الوند جریان دارد که از دامنه‌های دالاهو سرچشمه می‌گیرد. این آبشار از ارتفاع ۱۰۰ متری به پایین می‌ریزد و سه طبقه دارد.

آبشار پیران از دیدنی ها در سفر به دالاهو

عمارت چهارقابی

چهارقابی، آتشکده‌ای مربوط به دوره ساسانی‌ است.این آتشکده در شهر مرزی قصرشیرین ساخته شده است. این آتشکده مربعی شکل، سقفی گنبدی دارد. جالب است بدانیم چهارقابی، یکی از بناهای تقویمی ایران بوده است. برای تشخیص فصل‌ها از این بنا استفاده می‌شده است.

طاق‌گرا یا طاق شیرین

در گردنه پاتاق، بنایی ا‌ست که با بلوک‌های سنگی ساخته شده است و قدمت آن به زمان ساسانیان می‌رسد. این بنا از نظر سالم ماندن یکی از بناهای مثال‌زدنی دوره باستان است.

طاق شیرین از دیدنی ها در سفر به دالاهو

سنگ‌نگاره آنوبانی‌نی

در نزدیکی سر پل ذهاب، نقش برجسته‌ای از زمان پیش از آریایی‌ها به یادگار مانده است. این دیدنی که در سفر به دالاهو نباید از دست بدهید، بر روی صخره‌ای به اسم میان‌کل نقش بسته است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های ایرانگردی، تنها آبشار نمکی جهان در ایران را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۲:۲۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۲:۲۰ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۷:۴۵ ب٫ظ

    خیلی عالی ممنون بابت مطالب خوب شما

    پاسخ

    • زهرا توانا

      ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱:۱۷ ب٫ظ

      سپس از همراهی شما.

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۴۶ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۰:۲۷ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۹:۰۰ ب٫ظ

    خیلی زیباست

    پاسخ

    • زهرا توانا

      ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱:۱۷ ب٫ظ

      سپس از همراهی شما.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…