دودکش جن، جاذبه عجیب‌ زنجان

۸
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هرچه مکانی عجیب‌وغریب‌تر باشد، میل ما هم به دیدنش بیشتر است. دوست داریم مثل یک کاشف، عجایب را کشف کنیم و به جاهای ناشناخته پا بگذاریم. دودکش جن ماهنشان در زنجان هم یکی از همین جاهاست.
دودکش جن ماهنشان

در ۱۲۰ کیلومتری زنجان، دودکش جن ماهنشان قرار دارد، اما کمتر کسی ا‌ست که زنجان برود و سری به این دودکش‌ها بزند. مقصد یا خود زنجان است یا جاهایی مثل گنبد سلطانیه، اما امروز در مجله دلتا می‌خواهیم به این جاذبه گردشگری سری بزنیم.

چگونه به دودکش جن ماهنشان برویم؟

این منطقه را در ماهنشان پیدا می‌کنیم که از دوره مادها به جای مانده است. این روزها این منطقه قطب پرورش قزل‌آلای زنجان به حساب می‌آید و گیاهان دارویی‌ معروفی هم دارد. برای رسیدن به دودکش جن زنجان باید وارد آزادراه زنجان-تبریز شویم. ۳۵ کیلومتر که از زنجان دور شدیم، خروجی ماهنشان را در منطقه‌ای به اسم نیک‌پی می‌بینیم.
چگونه به دودکش جن ماهنشان برویم؟

هودو چیست؟

در زمین‌شناسی به دودکش جن، هودو می‌گویند. هودو، سنگی‌ست که مثل قارچ کلاهک دارد. این سنگ به دنبال فرسایش، شکلی شبیه مناره بلند و نازک پیدا کرده و نوکش سنگ دیگری قرار دارد. درست مثل یک دودکش قارچ‌مانند.
شاید جالب باشد که بدانید چرا به آن دودکش جن می‌گفتند. علت این بوده که قدیم‌ها ساخت آن را به دیو و جن نسبت می‌دادند و در بین مردم محلی این‌طور معروف بوده که جن‌ها بر بالایش می‌نشینند.
وقتی این منطقه را نگاه می‌کنیم سخت می‌توان قبول کرد که جایی در ایران هستیم. خاک رسوبی و تقریبا قرمز رنگ اینجا ما را حتما به یاد فیلم‌های وسترن می‌اندازد. پله‌ها ما را به بالای دودکش‌ها می‌رسانند، ولی تا دم دودکش‌ها با ماشین هم می‌توانیم برویم. از آن بالا چشم‌اندازی به بهستان و قزل‌اوزن خواهیم داشت.
دودکش جن ماهنشان زنجان

قلعه دیو در جوار دودکش جن ماهنشان

در پای دودکش جن، باقی‌مانده‌های قلعه‌ای را می‌بینیم که به آن بهستان یا قلعه دیو می‌گویند. این قلعه ۶۴ اتاق و دو راه‌پله دارد و بیرونش را دیواره‌ای از همان دودکش‌های به‌هم چسبیده و تعدادی دودکش جدا پوشانده است.
قدمت بنای اولیه این قلعه به دوره ساسانی برمی‌گردد، اما از آن در قرن ۵ و ۷ هجری و هم‌زمان با دوره مغولان استفاده می‌شده است. می‌گویند که برای ساختن اتاق‌های این قلعه، کوه‌ها را حفر کرده‌اند!
قلعه دیو در جوار دودکش جن ماهنشان
پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به جاذبه‌های گردشگری سد لتیان مراجعه کنید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ دی ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ مهر ۱۴۰۰ در ۵:۴۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱:۱۱ ب٫ظ

  4. مهدی

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۴ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ در ۷:۰۲ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۷ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۷:۰۳ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۲:۵۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…