مهریه بیش از ۱۱۰ سکه چگونه وصول می‌شود؟

۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در میان مردم به اشتباه ذکر می‌شود که مهریه‌های بیشتر از ۱۱۰ را نمی‌توان دریافت کرد، در مهریه‌های بیش از ۱۱۰ سکه زوجه باید به دادگاه اثبات کند که زوج توانایی پرداخت این تعداد سکه را دارد.
دریافت مهریه بیش از ۱۱۰ سکه

به محض اینکه صیغه عقد بین مرد و زن جاری می‌شود و زن به عقد مرد در می‌آید، زن مالک تمام مهریه‌ای که با یکدیگر به نتیجه رسیده‌اند می‌شود و هرگونه دخل و تصرف را می‌تواند در آن انجام دهد. زن هر زمان که بخواهد می‌تواند مهریه‌اش را درخواست کند و مرد موظف است آن را پرداخت کند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی دریافت مهریه بیش از ۱۱۰ سکه می‌پردازیم.

دریافت مهریه بیش از ۱۱۰ سکه

در ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۲ «هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی است. چنانچه مهریه، بیش از این میزان باشد، در خصوص مازاد فقط ملائت(توانایی مالی) زوج ملاک پرداخت است. رعایت مقررات مربوط به محاسبه مهریه به نرخ روز کماکان الزامی است.»

در حالتی که زن مهریه خود را بیش از ۱۱۰ سکه بهار آزادی یا معادل آن قرار دهد، قانون‌گذار دو فرض مختلف را پیش بینی کرده است:

  • فرض اول: مهریه تا ۱۱۰ سکه بهار آزادی یا معادل آن؛ در این حالت اصل آن است که مرد تمکن و توانایی پرداخت مهریه را دارد و زن نیازی به اثبات این موضوع را ندارد. در نتیجه اگر مرد مدعی عدم تمکن و یا اعسار است می‌بایست آن را ثابت کند.
  • فرض دوم: در مهریه‌های مازاد بر میزان فوق اصل آن است که نسبت به مازاد، مرد متمکن از پرداخت نیست. یعنی تا ۱۱۰ سکه را می‌بایست پرداخت کند و برای مازاد اصل بر دارایی اوست، اما تمکن مالی مرد نسبت به مازاد آن را زن می‌بایست از طرق پیش بینی شده در قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مثل شهادت شهود و بررسی حساب‌های بانکی و … ثابت کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب بعد از عقد می‌توان مهریه را تغییر داد؟ را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ در ۹:۱۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…