درباره‌ی مرغ چه می‌دانید؟ (بخش اول)

۱
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تنها راه مصرف گوشت مرغ سالم، خریداری آن از مراکز معتبر است.
سلامت گوشت مرغ

هر چند وقت یک بار درباره سلامت گوشت مرغ شایعاتی به گوش می‎رسد که موجی از نگرانی مردم را در پی دارد. چگونه می‎شود گوشت سالم و ناسالم را از روی ظاهرشان تمییز دهیم؟ به گزارش مجله دلتا، دکتر کورش جعفریان _متخصص تغذیه_  درباره‌ی سلامت گوشت مرغ و مشکلاتی که آن را تهدید می‌کند، اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهند.

گوشت مرغ

ویژگی‌های یک مرغ خوب

در واقع چنین امکانی وجود ندارد و نمی‌شود با توجه به مشخصات ظاهری مرغ، سلامت آن را تشخیص داد. راه حل این است که یک رشته نکات را در خرید مرغ رعایت کنید.

* مرغ را از مراکز معتبر و شناخته‌شده‌ای تهیه کنید که مطمئن هستید ذبح بهداشتی و سالمی دارند.

* تا حد امکان سعی کنید مرغ بسته‌بندی شده بخرید.

* حین خرید مرغ، به تاریخ تولید مرغ دقت کنید. اگر بیش از ۷۲ ساعت از تولیدش گذشته باشد، آن را نخرید.

* اگر در مرغداری دخالتی در رشد مرغ‌ها صورت بگیرد، آن مرغ دیگر طبیعی یا ارگانیک نیست. این دخالت می‌تواند تزریق آنتی‌بیوتیک یا هورمون باشد یا بیدار نگه داشتن مرغ‌ها. بنابراین ترجیح بر این است که از مرغداری‌های معتبر مرغ بخرید.

تزریق هورمون به مرغ

آیا به مرغ‌ها هورمون تزریق می‌شود؟

چند سالی است شایعه شده به مرغ‌های موجود در بازار، هورمون‌ تزریق می‌شود تا رشد ظاهری بهتری پیدا کنند. گفته می‌شود مصرف این هورمون‌ها مضر و بیماری‌زا است. واقعیت این است که با رشد جمعیت جهان، دیگر تولید غذاهای طبیعی و ارگانیک در عمل ممکن نیست. اما استفاده از هورمون هم توجیه منطقی ندارد؛ چراکه تهیه‌ی هورمون در سطح گسترده، هزینه‌ی گزافی روی دست تولیدکننده می‌گذارد و اصلا برایش مقرون‌به‌صرفه نیست. بنابراین بعید است دست به کاری بزند که برایش توجیه مالی ندارد. حالا حتی بر فرض اینکه هورمون به مرغ تزریق شده باشد، باز هم آسیب جدی به مصرف‌کننده وارد نمی‌شود. به دلیل اینکه هورمون‌ها عمر چند روزه دارند و تا زمانی که به‌مصرف برسند، اثر خود را تا حد زیادی از دست می‌دهند. مقدار باقی‌مانده هم جذب نمی‌شود و از بدن دفع می‌شود.

گوشت مرغ در معرض چه آلودگی‌هایی قرار دارد؟

هیچ‌یک از مشکلاتی که برای گوشت مرغ برشمرده می‌شوند، به‌اندازه‌ی وجود آنتی‌بیوتیک، سلامتی را تهدید نمی‌کند. اگر بدن مقدار زیادی آنتی‌بیوتیک را به‌شکل مستمر دریافت کند، کم‌کم میکروب‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک مقاوم می‌شوند. به همین دلیل است بعضی گله می‌کنند که  در گذشته اگر آنتی‌بیوتیک می‌خورده‌اند، بیماریشان به‌سرعت بهبود پیدا می‌کرده؛ اما حالا دیگر این دارو برایشان اثر سابق را ندارد و انگار تاثیرش را از دست داده است! در چنین شرایطی می‌توان گفت میکروب‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ها عادت کرده‌اند و با وجود آن‌ها دیگر از بین نمی‌روند.

علاوه بر این گوشت مرغ یکی از مستعدترین انواع گوشت در آلوده شدن به‌حساب می‌آید. دو باکتری «شیگلا» و «سالمونلا» دو نوع عمده از باکتری‌هایی هستند که در گوشت مرغ یافت می‌شوند و در صورت مصرف، مشکلات متعددی را برای فرد به‌وجود می‌آورند؛ از جمله اینکه ممکن است ناراحتی‌های گوارشی مثل تهوع و استفراغ را در پی داشته باشند. بنابراین باید مراقب سلامت گوش مرغ باشید و اگر این علائم را دارید، حتما به پزشک بگویید که اخیرا مرغ خورده‌اید یا نه.

خون‌مردگی مرغ

با خون‌مردگی در مرغ چه باید کرد؟

گاهی حین شست‌وشو یا پخت در بعضی قسمت‌های گوشت مرغ خون دیده می‌شود. این خون در واقع خون‌مردگی است که در اثر وارد آمدن ضربه‌ی فیزیکی به مرغ ایجاد شده است یا نوعی آلودگی به‌شمار می‌رود که فقط در یک بخش از گوشت مرغ بروز کرده است. دانستن این نکته خالی از فایده نیست که نه‌فقط ممکن است در گوشت مرغ خون‌مردگی وجود داشته باشد؛ بلکه در گوشت انواع و اقسام پرندگان خون‌مردگی به‌چشم می‌خورد. بنابراین جای نگرانی نیست.  کاری که باید بکنید این است که آن قسمت خاص از گوشت را که خون دارد، دور بریزید. در این مورد نباید سهل‌انگاری شود یا فقط به شست‌وشو قناعت کنید. چون خون‌مردگی به هر دلیل طبیعی و غیرطبیعی هم که ایجاد شده باشد، باز قابل خوردن نیست.

یک نظر

  1. میعاد

    ۴ خرداد ۱۳۹۸ در ۷:۵۰ ب٫ظ

    واقعا ممنون .

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…