تنگ تامرادی یاسوج، آشیانه‌ هزاران پرستو

۳
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تصور کنید در جایی قدم گذاشته‌اید که زمانی دور، سربازان هخامنشی در آن جنگیده‌اند و طبیعت بکرش به حضور آریوبرزن سردار سپاه ایرانی افتخار می‌کند. مکان مورد نظر ما تنگ تامرادی یاسوج است که در میان کوهستان‌های استان کهگیلویه و بویر احمد قرار گرفته و یکی از جلوه‌های تماشایی ایران در دنیایی متفاوت است‌.
تنگ تامرادی

فاصله تنگ تامرادی تا یاسوج با دشت‌های هموار و گردنه‌های کوهستانی خود یکی از صدها جاذبه‌ زیبای منطقه است که می‌تواند در مجموع مقصدی نو برای علاقه‌مندان به کوه‌نوردی، ورزش‌های آبی و دره‌نوردی باشد. جلوه‌های اعجاب‌انگیز این طبیعت زیبا را می‌توانید در ادامه این مطلب از مجله دلتا مشاهده کنید.

آشنایی با تنگ تامرادی | زیستگاه سنجاب ایرانی

از شهر یاسوج به سمت سه راهی سپیدار که حرکت کنید، بعد از عبور از جاده‌های کوهستانی و دشت‌های وسیع، مسیر تنگ تامرادی را خواهید دید که شما را به یکی از بکرترین و ناشناخته‌ترین تنگ‌های ایران می‌رساند. اینجا مکانی است که از دل تاریخ بیرون آمده و روزگاری شاهد جنگ‌های سپاه هخامنشی در مقابل اسکندر مقدونی بوده است اما شگفت‌انگیز بودن این منطقه تنها به قصه‌های تاریخی برنمی‌گردد. طبیعت بکر و جاذبه‌ های توریستی تنگ تامرادی در کنار گردش در دل تاریخ شما را به همراهی آبشارهای بلند و باشکوه، غارهای زیبا، عبور از جنگل بلوط، رودخانه‌نوردی و یک گردش تمام عیار در بین صخره‌های زاگرس استوار دعوت می‌کند.

تنگ تامرادی | زیستگاه سنجاب ایرانی

چه برای یک گردش کوتاه همراه با خانواده راهی این مکان رویایی شده باشید و چه سال‌ها است که طبیعت‌گردی را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهید، تنگ تامرادی شگفتی‌هایی برای عرضه به شما دارد.

تنگ تامرادی یاسوج

دیدنی های تنگ تامرادی

آبشار تنگ تامرادی

تنگ تامرادی ۴ آبشار دارد و ارتفاع بلندترین آبشار آن به ۵۰ متر می‌رسد و تماشای آن از کنار جاده خالی از لطف نیست. گوش سپردن به موسیقی زنده طبیعت و آب‌تنی در حوضچه‌های پایین دست آبشارها از مهم‌ترین دلایل کشش تنگ تامرادی برای مسافران این منطقه است.

دیدنی های تنگ تامرادی

غارها

از جاذبه‌های این منطقه، غارهایی هستند که آشیانه‌ پرنده‌هایی همچون پرستو شده‌اند و با عبور دادن جریان آب به زیبایی خود اضافه کرده‌اند.

چشمه بلوط عسلی

یکی از معروف‌ترین تفرجگاه‌ها و ییلاق‌های منطقه در کنار چشمه‌ای زیبا به نام بلوط عسلی قرار گرفته است که با وجود حوضچه‌های طبیعی زیاد می‌تواند پیشنهاد خوبی برای تفریح و کمپ یک روزه در کنار عبور و مرور مردم روستا و گله‌های آن‌ها باشد.

جنگل بلوط، زیستگاه سنجاب ایرانی

شرایط مناسب آب و هوای کهگیلویه و بویراحمد مکانی خوب برای رشد درختان بلوط است که جنگل‌های تنگ تامرادی را به یکی از مهم‌ترین زیست‌گاه‌های حیوانات بومی مانند سنجاب ایرانی، خرس و کبک تبدیل کرده است. سنجاب ایرانی که به سنجاب زاگرس نیز شناخته می‌شود، نقش مهمی در حفظ اکوسیستم منطقه دارد. آن‌ها با رفتار خاص تغذیه‌ای خود به تکثیر درختان کمک زیادی می‌کنند و شاخص سلامت جنگل‌های بلوط هستند. سر و دم قرمز رنگ سنجاب ایرانی از نشانه‌هایی است که این پستاندار را از گونه‌های دیگر سنجاب متمایز می‌کند.

سنجاب ایرانی در جنگل‌های تنگ تامرادی
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های گردشگری ایران، “روستای ایرانی که جاذبه‌اش تمساح است!” را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۸:۵۶ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ در ۹:۴۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ در ۶:۵۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…