چرا برخی مردم احساس سرما نمی‌کنند؟!

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نتایج یک مطالعه در سوئد نشان می‌دهد که یک پنجم مردم جهان در اثر یک جهش ژنتیکی در برابر هوای سرد مقاوم شده‌اند که باعث می‌شود هیچ گاه احساس سرما نکنند.

محققان دانشگاه کارولینسکا (Karolinska) در سوئد، ۳۲ مرد سالم ۱۸ تا ۴۰ ساله را در آبی با دمای ۱۴ درجه‌ سانتی‌گراد قرار دادند تا زمانی که دمای بدنشان به ۳۵.۵ درجه سانتی‌گراد برسد و احساس سرما کنند. آن‌ها سپس فعالیت الکتریکی عضلات را بررسی کردند و از عضلات نمونه‌برداری کردند تا میزان ترکیبات پروتئین و فیبر داوطلبان را بسنجند. در این نوشتار از دلتامگ درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد که چرا برخی افراد سرما را احساس نمی‌کنند.
پروتئین آلفا اکتینین ۳(α-actinin-۳) که در فیبرهای انقباض سریع وجود دارد در عضلات ۲۰ درصد این افراد یافت نشد و نبود آن باعث می‌شود افراد در حفظ دما بهتر عمل کنند. این عضلات بدون پروتئین، فیبرهایی با عملکرد انقباضی بسیار آرام‌تری داشتند که نشان می‌دهد فعالیت کم آن‌ها تاثیر بیشتری در ایجاد گرما دارد. این موضوع به فردی که پروتئین ندارد این امکان را می‌دهد تا دمای بدنش را  نسبت به کسی که پروتئین‌ و فیبرهای انقباضی سریع دارد، بهتر کنترل کند.

احساس سرما

چرا برخی افراد احساس سرما نمی‌کنند؟

محققان معتقدند پس از آن که ۵۰ هزار سال پیش انسان‌ها از آفریقا مهاجرت کردند، تنوع ژنتیکی ‌آن‌ها را از سرما محافظت کرده است. محققان بر این باورند که ۱.۵ میلیارد نفر در سراسر جهان این نوع ژن را دارند که باعث می‌شود احساس سرما نکنند و در برابر آن مقاوم‌تر باشند.
کمبود پروتئین آلفااکتینین۳ باعث مقاومت در برابر سرما می‌شود که تکاملی در نتیجه‌ مهاجرت به مناطق سرد بوده است. همچنین ماهیچه‌های اسکلتی اهمیت زیادی در ایجاد گرما دارند.
به طور متوسط کمبود اکتینین ۳ باعث از دست رفتن نیمی از دمای روده و ساق پا می‌شود. افراد دارای گونه خاص ژنی انقباض کندتر دارند در حالی که این موضوع در دسته دیگر متفاوت است. مقاومت در برابر سرما باعث افزایش مصرف انرژی در افراد دارای این نوع ژن نمی‌شود.
نتایج تحقیقات بر روی موش‌ها همچنین نشان داد که کمبود اکتینین۳ باعث افزایش چربی قهوه‌ای که در پستانداران و نوزاد انسان‌ها باعث ایجاد گرما می‌شود، نخواهد شد. اگرچه این مقاومت در برابر سرما توسط نبود اکتینین۳ می‌تواند یک مزیت برای مهاجرت به مکان‌های سردتر باشد اما می‌تواند برای جوامع مدرن امروزی مضر باشد؛ زیرا این جهش که هنگام کمبود غذا و انرژی اتفاق افتاده است، می‌تواند باعث ایجاد چاقی و دیابت نوع ۲ و مشکلات متابولیسمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

چطور محبوب دل‌ها شویم؟ / رازهای جذابیت

در بسیاری از کتاب ها و مقالات، مطالبی تحت عنوان ترفندهای جذابیت وجود دارد. بسیاری از آنها …