خطرناک‌ترین حیوانات ایران

۲۱
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خطرناک‌ترین جانوران جهان همیشه آن‌هایی نیستند که فکر می‌کنید و انتظار دارید. جهان پر از جانوران خطرناک است که با یک حرکت کوچک و ساده می‌توانند به زندگی یک انسان پایان دهند.
خطرناک ترین حیوانات ایران

ما انسان‌ها در همان دنیایی زندگی می‌کنیم که لانه انواع ‌و اقسام جانوران نیز هست. در این میان تعادلی ظریف و حساس، امکان بقا و ادامه حیات را برای هر دو گونه فراهم کرده است. در این بخش از مجله دلتا خطرناک ترین حیوانات ایران را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

برخی از خطرناک‌ترین حیوانات ایران

خرس‌ سیاه آسیایی

خرس سیاه آسیایی که در ایران با نام خرس سیاه بلوچی شناخته می‌شود، پس از پانداها، کمیاب‌ترین گونه‌ خرس در جهان محسوب می‌شود. خرس سیاه آسیایی یکی از تنومندترین پستانداران جهان است که در نواحی جنوب شرقی ایران، مثل جنوب سیستان و بلوچستان، کوهستان‌های مهرستان، جیرفت کرمان و رودان هرمزگان پیدا می‌شوند. از آنجایی که خرس‌های قهوه‌ای در محیط‌های بازتری زندگی می‌کنند، بدن آن‌ها طوری تکامل یافته است که در شکار و تعقیب طعمه خود، موفق‌تر عمل می‌کنند. پنجه‌های خمیده خرس سیاه این قابلیت را به او می‌دهد که از درخت‌ها بالا برود و به طور ناگهانی به طعمه خود حمله‌ور شود که این ویژگی برای سایر حیوانات کوچک‌تر، یک تهدید جدی بشمار می‌رود.

خطرناک ترین حیوانات ایران

یوزپلنگ ایرانی

ماهیت یوزپلنگ، یک شکارچی قابل و حیوانی درنده است. آناتومی منحصر بفرد، یوزها را به یکی از سریع‌ترین جانوران جهان تبدیل کرده است. یوزپلنگ‌ها می‌توانند مسافت‌های کوتاه را با سرعتی بالغ بر ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت طی کنند و در شکار طعمه خود بی‌رقیب باشند. در یوزپلنگ، چندین ویژگی بسیار خاص و منحصر بفرد دیده می‌شود که در سایر گربه‌سانان وجود ندارد؛ یکی از آن‌ها، انقباض سریع ماهیچه‌های یوزپلنگ‌ است که سبب می‌شود حتی در بالاترین سرعت‌ نیز بتواند عکس‌العمل‌های سریع از خود نشان دهد. این ویژگی در یوزها حدود ۲۰ درصد بیش‌تر از سایر حیوانات پرسرعتی مانند اسب است.

خطرناک ترین حیوانات ایران

تمساح پوزه کوتاه

تمساح پوزه کوتاه، گاندو یا تمساح لجن زار (Marsh crocodile)، بزرگ‌ترین خزنده ایران است که اهالی سیستان و بلوچستان شناخت خوبی از آن دارند. این گونه رو به انقراض که در هند، بنگلادش، سریلانکا، نپال و پاکستان نیز دیده می‌شود، با طول ۴.۵ متر و وزن ۴۵۰ کیلوگرم از تمساح‌های متوسط رو به بزرگ محسوب می‌شود. گاندوها هم در آب‌های شیرین مثل رودها و هم در آب‌های شوری مانند مرداب‌ها می‌توانند زندگی کنند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد گاندوها این است که هر جانوری که کوچک‌تر از خودشان باشد را ممکن است شکار کرده و بخورند. این مورد حتی درباره سایر تمساح‌های کوچک‌تر و انسان‌ها نیز می‌تواند صدق کند.

خطرناک ترین حیوانات ایران

 مار جعفری

در ایران بیش از ۷۰ گونه مار زندگی می‌کنند که حدود یک چهارم آن‌ها سمی مهلک و کشنده دارند. شناخته‌شده‌ترین مارهای سمی ایران شامل افعی زنجانی، مار جعفری، افعی قفقازی، گرزه مار و مار شاخ‌دار می‌شود. در این میان مار جعفری یا همان افعی فلس اره‌ای (saw-scaled viper) خطرناک‌ترین مار بشمار می‌رود. افعی فلس اره‌ای یک استثنا در دنیای مارها است زیرا اکثر مارها، حتی کشنده‌ترین آن‌ها خطری برای انسان ایجاد نمی‌کنند؛ اما مار جعفری از الگوی متفاوت‌تری پیروی می‌کند و رفتار بسیار پرخاش‌گرانه‌ای از خود نشان می‌دهد. در جهان، چهار گونه مار سمی وجود دارد که بیشترین عامل حمله و گزیدگی به انسان را ثبت کرده‌اند و مار جعفری، یکی از آن‌ چهار مورد است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب سفر به مریخ چگونه اتفاق افتاد؟ را در مجله دلتا بخوانید.

۲۱ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۸:۵۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۲:۳۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۵:۴۱ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۴:۰۶ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۱:۴۸ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ در ۴:۳۰ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۱:۲۵ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ در ۲:۵۹ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۹ ب٫ظ

  10. رجبعلی مرادیان دورکلایی

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ در ۲:۲۴ ب٫ظ

    یه گونه نایاب پستاندار دوپا هم توی مختصاتی که براتون میذارم زندگی میکنه. به شدت خطرناک هستن.
    ۳۴.۶۴۱۶° N, 50.8746° E

    پاسخ

    • پریسا

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ در ۴:۵۴ ب٫ظ

    • پریسا

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ در ۴:۵۵ ب٫ظ

      چه شکلی هست؟

      پاسخ

    • ناشناس

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۴:۰۷ ق٫ظ

    • ناشناس

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۴:۰۷ ق٫ظ

    • ناشناس

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۴:۰۸ ق٫ظ

    • ناشناس

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۴:۰۸ ق٫ظ

    • ناشناس

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ در ۸:۱۵ ق٫ظ

    • ناشناس

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ در ۸:۱۵ ق٫ظ

  11. ناشناس

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ در ۲:۱۳ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۱:۳۳ ب٫ظ

  13. ناشناس

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۲:۵۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…