تهمت ناروا چه مجازاتی دارد؟

۳
0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
بر اساس قانون اگر فرد به دیگری تهمت بزند و نتواند آن را به اثبات برساند باید مجازات تحمل کند.
مجازات تهمت ناروا

تهمت از جمله اقدامات نادرستی است که گاهی اوقات افراد به صورت ناروا به یک‌دیگر می‌زنند؛ بر اساس عرف و قانون، تهمت اقدامی غیر اخلاقی است؛ که گاهی اوقات ممکن است مجازات هم داشته باشد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی مجازات تهمت ناروا می‌پردازیم.

مجازات تهمت ناروا

اگر فردی به شما اتهام و یا اکاذیبی را نسبت داده باشد، مجرم است. بر اساس ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی، شخصی که به وسیله اوراق چاپی، اوراق خطی، چاپ در روزنامه و جراید، صحبت در مجامع عمو‌‌می‌ و یا هر راه دیگری امری را به شخصی انتساب دهد، که نتواند امر انتساب داده شده را با سند اثبات کند، مجازات خواهد شد. بر طبق قانون به غیر از مواردی که برای مجرم، حد در نظر گرفته ‌‌می‌شود، ۱ ماه تا ۱ سال حبس و حداکثر تا ۷۴ ضربه شلاق و یا یکی از آن‌ها محکوم خواهد شد.

اگر جرم تهمت ثابت شود و تهمت زننده نتواند ادعای خود را اثبات کند، بر طبق قانون مستحق کیفر خواهد بود. در ماده ۲۵۵ قانون مجازات اسلا‌می‌، کیفر مرتکب به جرم تهمت ناموسی بیان شده ‌است. بر طبق این ماده در تهمت‌های ناموسی برای مجرم مجازات حد در نظر گرفته ‌‌می‌شود؛ که دارای مجازات ۸۰ ضربه شلاق است.

همچنین در صورتی که هر دو طرف هم‌زمان به یکدیگر تهمت ناموسی بزنند، مجازات تهمت ناموسی در قانون برای آن‌ها حداکثر ۷۴ ضربه شلاق تعزیری درجه ۶ است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب جرم تهدید به انتشار عکس خصوصی افراد را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۱ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ در ۷:۱۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ در ۶:۲۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…