بازار ملک از نگاه مطبوعات

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار ملک از نگاه مطبوعات

روزنامه آرمان – ثبات در قیمت اوراق تسهیلات مسکن

مدتی است که قیمت اوراق تسهیلات مسکن چندان فراز و فرودی نداشته و هر برگ آن در حدود قیمت ۷۷ الی ۷۹ هزار تومان نوسان داشته است.

در این روزها حداکثر قیمت «تسه» به ازای هر برگ کمی بیشتر از ۷۸ هزار تومان است.همچنین امتیاز تسهیلات مسکن آبان ماه ۱۳۹۴ که زمان زیادی تا انقضایش نمانده به حدود هر برگ ۷۷ هزار تومان میرسد که کمترین قیمت تسه در بازار این روزهای فرابورس ایران است.

اگر قیمت هر ورق از اوراق تسهیلات مسکن را تقریبا حدود ۷۸ تومان در نظر بگیریم با علم به اینکه زوج های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند باید گفت که آن ها باید ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان صرف خرید این ۲۰۰ برگ کنند.

این مبلغ با احتساب ۱۰ میلیون تومان وام جعاله که بابتش باید ۲۰ برگ بهادار به قیمت یک میلیون و ۵۶۰ هزار تومان از اوراق تسهیلات مسکن را خریداری کنند، در مجموع برای دریافت وام ۱۱۰ میلیون تومانی مسکن حدود ۱۷ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان‌ می‌شود.

روزنامه دنیای اقتصاد- روایت سخنگوی دولت از رشد معاملات مسکن

سخنگوی دولت از رشد حجم معاملات و ساخت و ساز مسکن طی نیمه اول سال جاری خبر داد.

محمدباقر نوبخت، در نشست هفتگی خود با خبرنگاران از رشد ۲/ ۸ درصدی حجم معاملات مسکن در تهران در ۶ ماه اول سال جاری خبر داد و گفت: در بخش ساختمان نیز شاهد رشد ۷ درصدی بودیم. پیش‌تر از وضعیت تحولات شش ماهه بازار مسکن تهران واتمام دوره رکود ساختمانی و ورود بازار ساخت وساز به فاز رونق گزارش هایی اعلام شده بود.

براساس این گزارش ها در پی توقف افت تیراژ ساختمانی درسال ۹۵، بازار ساخت‌وسازهای مسکونی طی ۴ ماه اول امسال حالت غیررکودی به خود گرفت؛ به‌طوری که تا پایان تیرماه، حجم ساخت‌وسازها وسرمایه‌گذاری‌های جدید ساختمانی نزدیک به ۸ درصد رشد کرد.

کارشناسان بازار مسکن افزایش ۸ درصدی حجم ساخت‌وساز و فعالیت‌های جدید ساختمانی را با اصطلاح بروز «رونق اولیه» در بازار ساخت مسکن تعبیر می‌کنند که بعد از دوره رکود سه ساله و تحت تاثیر استقبال سازندگان از سرمایه‌گذاری‌های جدید ساختمانی در بازار مسکن بروز کرده است.

طی ۴ ماه اول امسال در شهر تهران برای ۲۱ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی پروانه ساخت صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

روزنامه جهان اقتصاد – دریافت هزینه برای صدور کد رهگیری غیرقانونی است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: بر اساس بخشنامه اخیر سازمان تعزیرات حکومتی، عدم ارائه کد رهگیری مشمول تخلف صنفی محسوب خواهد شد.

حسام عقبایی در نشست خبری درخصوص بازار مسکن اظهار داشت: اتحادیه مشاوران املاک، سامانه‌های متعددی زیرمجموعه سامانه جامع اطلاعات املاک و مستغلات کشور که از سال ۷۷ ایجاد شده، راه‌اندازی کرده است که می‌تواند خدمات خوبی به مردم در بخش املاک ارائه دهد.

وی افزود: به دستور معاونت پیشگیری قوه قضائیه و بخشنامه اخیر سازمان تعزیرات حکومتی، ارائه کد رهگیری از سوی مشاوران املاک به خریداران و مستأجران مسکن الزامی است و اگر مشاوران املاک کد رهگیری ارائه ندهند، مشمول تخلف صنفی خواهند شد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: به هیچ عنوان قراردادی تحت نام «قرارداد مسکن بدون کد رهگیری» نداریم؛ ضمن اینکه مشاوران املاک اجازه دریافت هزینه بابت صدور کد رهگیری ندارند و اگر مشاور املاکی درخواست هزینه برای کد رهگیری کند، غیرقانونی بوده و تخلف محسوب می‌شود.

روزنامه شهر وند- شیوه پرداخت وام مسکن به خانه‌های شریکی

اگر مالک خانه‌ای با سند شش دانگ هستید و شریک دارید و می‌خواهید وام مسکن بگیرید، باید به چند نکته توجه کنید تا بتوانید وامی را که مدنظرتان هست، بگیرید.

به گفته امیرحسین عسکری، کارشناس ‌ارشد حقوق ثبت تنها در صورتی به املاک دو مالکه وام تعلق می‌گیرد که ارزش آن سه دانگ از ملک، از ۱۲۰‌درصد کل مبلغ وام بیشتر باشد.

این کارشناس ‌ارشد حقوق ثبت درخصوص شرایط دریافت وام مسکن برای خانه‌هایی که سند شش ‌دانگ ندارند، می‌گوید: خانه‌هایی که سند شش‌ دانگ آنها به نام یک نفر نیست، دو حالت کلی دارند؛ یا این‌که اصلا سند ندارند و از املاک قولنامه‌ای، بنچاقی و مانند آن محسوب می‌شوند یا این‌که سند دارند ولی دانگ‌ها میان دونفر به صورت سه دانگ سه دانگ تقسیم شده است.

آن‌طور که عسکری می‌گوید، درصورتی خانه اصلا سند نداشته باشد و از املاک قولنامه‌ای، بنچاقی و مانند آن باشد، بانک‌ها اصلا وام خرید یا ساخت نمی‌دهند بلکه تنها وام جعاله مسکن به املاک بدون سند تعلق می‌گیرد که مبلغ آن براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، فقط یک‌میلیون تومان است.

به گفته او، آنچه که بسیاری از مردم نسبت به آن ناآگاهند، نحوه دریافت وام برای خانه‌هایی است که دونفر هرکدام برای نیمی از شش‌ دانگ آن ملک، سند دارند. برای این منظور، باید فردی که سهم دارد، همراه با متقاضی در شعبه آن بانک حاضر شده و رضایت خود را از اعطای وام نسبت به سهم متقاضی به صورت کتبی اعلام کند.

delta.ir – مجله خبری دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…