رژیمی برای مبتلایان کم کاری تیروئید!

۱۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
همان‌طور که می‌دانید تیروئید یکی از غدد درون‌ریز بدن است که وظیفه‌ آن تولید و تزریق هورمون‌های حیاتی به خون است؛ وقتی به هر دلیل این قسمت کمتر از میزان طبیعی هورمون ترشح کند، تمام فعالیت‌های متابولیک بدن تحت تاثیر قرار گرفته و فرد دچار عوارضی می شود.
بیماری کم کاری تیروئید

موثرترین درمان برای بیماری کم‌کاری تیروئید داروهای شیمیایی نیست بلکه بهترین راه حل کنترل مواد غذایی مصرفی است؛ در این مطلب از مجله دلتا قصد داریم شما را با باید و نبایدهای رژیم غذایی بیماران مبتلا به تیروئید آشنا کنیم.

بیماری کم کاری تیروئید باید و نبایدهای رژیم غذایی

  • سویا و خانواده محصولات مشتق آن: آجیل سویا، شیر سویا، پروتئین سویا و غذاهای تهیه شده از سویا نظیر همبرگر، روغن سویا، لستین سویا، غذاهای سنتی تهیه شده از سویا (تمپه و توفو(پنیر سویا)) دارای قوی‌ترین اثرات ضد تیروئیدی است. لستین ترکیبی که در بسیاری از غذاهای فرآوری شده وجود دارد، ولی خوشبختانه وجود آن معمولا بر روی بسته بندی قید می‌شود.
  • سبزیجات: خانواده کلم‌ها به ویژه کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم، خردل، تربچه، ترب و شلغم اگرچه سرشار از ترکیبات مغذی است، اما مصرف بیش از حد این سبزیجات از توانایی تیروئید برای استفاده از ید می‌کاهد و در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌کند. تنها مصرف حجم بسیار زیاد این گروه از سبزیجات چنین اختلالی ایجاد می‌کند، که معمولا در رژیم غذایی روزانه افراد متداول نمی‌باشد.

بیماری کم کاری تیروئیدرژیم

  • گلوتن: پروتئین گندم که در محصولاتی بر پایه غلات، نظیر انواع نان و پاستا یافت می‌شود. برای کاهش اثرات ضد تیروئیدی آن سعی کنید از غلات یا محصولات دارای فیبر فراوان استفاده کنید.
  • چربی‌های موجود در کره، گوشت و غذاهای سرخ شده: با جذب داروهای تیروئیدی تداخل ایجاد می‌کنند و از تولید هورمون توسط تیروئید جلوگیری می‌کند.
  • شیرینی‌جات و غذاهای حاوی قند: این غذاها اثری روی تیروئید ندارند اما به دلیل این‌که یکی از عوارض کم‌کاری تیروئید، کند شدن متابولیسم بدن است، مصرف مقادیر زیاد این غذاها با اضافه وزن سریع این بیماران همراه است.
  • قهوه: کافئین از جذب داروهای مکمل هورمون تیروئید جلوگیری می‌کند. لذا دارو را فقط با آب مصرف کنید.
  • حبوبات و سبزیجات غنی از فیبر: مصرف بیش از حد فیبر با جذب داروهای مکمل مداخله ایجاد می‌کند.
  • داروها: مصرف همزمان داروهایی نظیر آهن، کلسیم، منیزیم، برخی داروهای کاهش دهنده میزان کلسترول و برخی داروهای ضد اسید معده نیز با داروهای تیروئید تداخل ایجاد می‌کند.

در پایان تاکید می شود که بهترین زمان مصرف داروهای تیروئید، صبح ناشتا و حداقل سی دقیقه قبل از مصرف هر نوع دارو یا غذا می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «همه آنچه از کمبود کلسیم باید بدانید!» ، مجله سلامتی را دنبال کنید.

۱۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ در ۱:۵۶ ب٫ظ

  2. طاهره شاه حسینی

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ در ۵:۴۲ ق٫ظ

    مطالب عالی بود ممنون از اطلاعات مفیدتون

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ در ۴:۲۹ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ در ۹:۳۸ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ در ۷:۵۴ ب٫ظ

  6. عرفان

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ در ۶:۵۵ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  7. ناشناس

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ در ۶:۲۲ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ در ۶:۰۸ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ در ۶:۰۷ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ در ۵:۵۳ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ در ۵:۴۱ ب٫ظ

  12. عزیزسلدوزی لاچینی

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ در ۰:۲۸ ق٫ظ

    واقعا عالی با تشکر از این معلومات

    پاسخ

  13. ناشناس

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ در ۹:۲۹ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…