علل چاقی و افزایش وزن ناگهانی چیست؟

۱۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
افزایش وزن ناگهانی زمانی اتفاق می‌افتد که بدون اضافه کردن مقدار غذایی که می‌خوردید و کاهش فعالیت فیزیکی، وزن‌تان بالا برود.
افزایش وزن ناگهانی

افزایش وزن ناگهانی و سریع ممکن است، به دلایل مختلفی باشد. در اکثر کسانی که اضافه وزن ناگهانی را تجربه می‌کنند، خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند اما بعضی از افراد با مشکلاتی مواجه می‌شوند. در ادامه با افزایش وزن ناگهانی همراه مجله دلتا باشید.

افزایش وزن ناگهانی

داروها

تغییر در سیستم متابولیسم بدن و یا استفاده از بعضی داروها، باعث بالا رفتن ناگهانی وزن انسان می‌شود. استفاده از بعضی داروها، وزن بدن را در مدت زمان کوتاهی به شدت بالا می‌برد. داروهایی که برای درمان یا کنترل بیماری‌های زیر به کار می‌روند، ممکن است باعث اضافه وزن ناگهانی شود:

  • تشنج
  • دیابت ملیتوس
  • فشار خون بالا
  • افسردگی و اختلالات روانی

به یاد داشته باشید که حتی اگر وزن‌تان با مصرف داروهایی برای درمان بیماری‌ها بالا رفت، نباید مصرف آن‌ها را بدون مشورت دکتر قطع کنید.

بی‌خوابی

تحقیقات نشان داده است که کمبود خواب باعث بالا رفتن وزن خواهد شد. تغییر در الگوی خواب باعث تغییر در الگوی غذا خوردن، ایجاد پرخوری و تغییر در حس و حال انسان می‌شود. کسانی که از کمبود خواب رنج می‌برند، تمایل بیشتری به مصرف کربوهیدرات و پرخوری دارند؛ به همین دلیل وزن‌شان بالا می‌رود. این افراد بعد از خوردن وعده شام نیز کالری بیشتری مصرف می‌کنند.

چاقی ناگهانی

ترک سیگار

بعضی از افراد با ترک سیگار دچار اضافه وزن می‌شوند. کارشناسان معتقدند که دلیل این امر تاثیر منفی تنباکو بر اشتها است. همچنین ترک ناگهانی سیگار در بعضی افراد باعث بالا رفتن سطح استرس می‌شود و برای مقابله با این حس فرد به پرخوری روی می‌آورد. تحقیقات نشان داده است که تا یک کیلوگرم اضافه وزن بعد از ترک سیگار عادی است. در سه ماهه‌ اول ترک سیگار فرد بیشترین مقدار اضافه وزن را تجربه می‌کند و بعد این روند در شش ماه بعدی کاهش می‌یابد.

نارسایی قلبی

اضافه وزن ناگهانی و تورم قسمت خاصی از بدن می‌تواند به دلیل احتباس مایعات و یا نارسایی قلبی باشد. افزایش وزن یک کیلویی در عرض ۲۴ ساعت و ۲ کیلویی در یک هفته ممکن است از علائم نارسایی قلبی باشد.

مشکلات کلیوی

افزایش وزن ناگهانی و یا تورم بدن می‌تواند از علائم بیماری‌های کلیوی باشد. اگر کلیه‌ها به خوبی کار نکنند، بدن مایعات را در خود نگه می‌دارد و در نتیجه وزن بالا می‌رود. کلیه‌های آسیب دیده قادر به دفع آب اضافی و مواد سمی از بدن نیستند؛ در نتیجه این مواد در بافت‌های بدن جمع و باعث افزایش وزن ناگهانی می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «اصلی‌ترین عامل بروز سرطان پوست!» ، مجله سلامتی را دنبال کنید.

۱۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۰:۰۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ در ۵:۱۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ در ۵:۱۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ در ۵:۱۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ در ۳:۲۱ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۲:۴۹ ب٫ظ

    در مورد کمبو آهن و درمانش لطف میکنید جواب بدید؟?

    پاسخ

  7. ناشناس

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۲:۲۶ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۱:۵۶ ق٫ظ

  9. حسین

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۱:۲۴ ق٫ظ

    واقعا

    پاسخ

  10. ناشناس

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ در ۹:۲۵ ق٫ظ

  11. ناشناس

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ در ۶:۳۸ ق٫ظ

    مطالب فوقالعاده عالی هستن

    پاسخ

  12. ناشناس

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ در ۹:۰۹ ب٫ظ

  13. ناشناس

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ در ۶:۱۰ ب٫ظ

  14. ناشناس

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ در ۴:۵۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…