آب و هوای مریخ چگونه است؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پیش‌بینی آب و هوا در مریخ کاملا شگفت‌انگیز است. آب و هوای مریخ نه تنها روز به روز تغییر می‌کند، بلکه ساعت به ساعت هم تغییر می‌کند.
آب و هوای مریخ چگونه است ؟

مریخ امروز به شدت سرد و خشک است. رودخانه‌ها و دریاهای سطح آن سال‌هاست که خشکیده و از بین رفته‌اند. اتمسفر این سیاره، نازک و ناچیز است و اگر میکروب‌های مریخی هنوز وجود داشته باشند، احتمالاً  در لایه‌های زیرین و درونی مریخ گرد آمده‌اند. در نوشتار آب و هوای مریخ چگونه است با مجله دلتا همراه باشید.

سیاره مریخ اغلب به دلیل شباهت‌هایش با سیاره‌‌ ما، به عنوان “همزاد زمین” در نظر گرفته می‌شود. مریخ دارای تعداد بسیاری از چشم‌اندازها و مناظر خشک شده می‌باشد که تصور می‌شود به علت عبور جریانات شدید و فوران آب در گذشته‌های بسیار دور به وجود آمده‌اند. دانشمندان معتقدند که احتمالاٌ وجود آبشارها در گذشته‌های دور، باعث شکل‌گیری نواحی صخره‌ای و سراشیبی‌ها در مریخ شده‌اند. 

آب و هوای مریخ

جو موجود در مریخ

دمای متوسط سیاره مریخ -۴۶ °C (-51 °F) است. کمترین دما در طی زمستان در قطب‌ها-۱۴۳ °C (-225.4 °F)  و بیشترین دما در تابستان و در ظهر و استوا ۳۵ °C (95 °F) است. دانشمندان معتقدند به وجود آمدن تغییرات در وضعیت آب و هوای مریخ  به دلیل از بین رفتن باارزش‌ترین سرمایه آن، یعنی اتمسفر ضخیم دی‌اکسیدکربن این سیاره بوده است.

دی‌اکسیدکربن در اتمسفر مریخ، یک گاز گلخانه‌ای به همان شکل موجود اتمسفر زمین است. لایه ضخیمی از دی‌اکسیدکربن و سایر گازهای گلخانه‌ای در شرایطی با درجه حرارت و فشار جوی بالاتر ایجاد می‌شود که برای جلوگیری از تبدیل آب مایع به شکل یخ جامد و یا تبخیر آن ضروریست.

برخی گونه‌های حیات میکروبی و باکتری‎‌ها و حتی بالاتر از آن نیز در مریخ وجود داشته است؛ این در حالی بود که این گونه‌های حیات در حال رشد و تکامل بودند. مریخ در راهی قدم گذاشته بود که می‌توانست مانند همسایه‌اش، زمین به سیاره دومی برای زندگی و حیات تبدیل شود، اما این اتفاق به شکل دیگری جلو رفت و مریخ هرگز موفق نشد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب حقایق جالب درباره قطب جنوب را در مجله دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…