سفر به شکارگاه شاهان ایران کهن

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طاق بستان یادگار باشکوه دوران ساسانی است که جز آثار ملی ایران به شمار می‌رود. مهم‌ترین حجاری‌ها و نقش برجسته‌های به جا مانده از ساسانیان را در این محل می‌توان جستجو کرد.
طاق بستان

استان کرمانشاه با داشتن جاذبه‌های تاریخی متعدد و برخورداری از آب و هوای خنک و مطبوع، یکی از مقاصد گردشگری محبوب است. برای کسانی که به تاریخ عصر ساسانی و همچنین دیدن مکان‌های باستانی و تاریخی علاقه دارند، پیشنهاد می‌دهیم در سفر به کرمانشاه و بازدید از طاق بستان ، همراه مجله دلتا باشند.

طاق بستان کجاست؟

محوطه تاریخی طاق بستان در دامنه کوهی به همین نام در شمال شرقی حاشیه کنونی شهر کرمانشاه واقع شده است. در گذشته این محل با آب و هوای مطبوع و طبیعتی که داشته، مکانی برای تفریح و شکار شاهان ساسانی بوده است و نقش‌های حجاری شده نیز نشان‌دهنده این موضوع است.

در طول تاریخ، پادشاهان تلاش می‌کردند تا با به کار بردن هنر، شکوه و عظمتشان را نه‌تنها برای مردمان خود، بلکه برای تمام تاریخ به نمایش بگذارند و جاودانه سازند. یکی از روش‌ها برای نشان دادن قدرت و بزرگی پادشاهان، حجاری روی صخره‌ها، کوه‌ها و ایجاد نقش برجسته‌هایی از وقایع و رویدادهای مهم زمان بوده است. آن‌ها از هنرمندان می‌خواستند وقایعی چون تاج‌گذاری‌، پیروزی بر دشمنان را روی بلندای کوه و روی صخره حک کنند تا هر رهگذری که از آن حوالی رد می‌شود آن را ببیند.

طاق بستان کجاست؟

نقش برجسته‌های طاق بستان

طاق بستان متشکل از دو طاق به هم پیوسته و از جنس سنگ خام خاکستری رنگ است که در کوه حفر شده‌اند. در واقع از مزایا و خصوصیات بارز این سنگ‌ها می‌توان به عدم رشد گیاهان و علف‌های هرز در آن اشاره کرد. این مجموعه از سه بخش اصلی و مهم تشکیل شده است که به نام‌های نقش برجسته‌ تاج‌گذاری اردشیر دوم، طاق بزرگ (معروف به ایوان بزرگ که مربوط به زمان پادشاهی خسروپرویز است) و طاق کوچک (معروف به ایوان کوچک و مربوط به تصویر برجسته‌ شاپور سوم)، شهرت دارند که می‌توان آن‌ها را به‌عنوان دقیق‌ترین و در عین حال زیباترین آثار سنگی برجای‌مانده از حکومت پادشاهان ساسانی در نظر گرفت.

می‌توان طاق بستان را که به شکارگاه پادشاهان ایرانی شهرت دارد، اولین سنگ‌نگاره‌ جهان معرفی کرد که به‌درستی قواعد و اصول نقاشی را در خود جای داده است.

نقش برجسته‌های طاق بستان

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر مقاصد ایرانگردی، “روستای خرانق، زادگاه خورشید” را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۱ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۳:۱۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ در ۴:۵۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۷:۳۷ ب٫ظ

  6. o

    ۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۱:۲۷ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…