زیباترین و خارق‌العاده‌ترین بافت‌ها در بستر رودخانه‌ها

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بیشتر رودخانه‌ها در یک کانال پهن جریان دارند، اما برخی از آن‌ها آب را به چندین کانال کوچک تقسیم می‌کنند؛ این کانال‌ها به طور مداوم شاخه شاخه شده و به هم می‌پیوندند تا در نهایت ظاهر آن شبیه به بافتی ظریف و زیبا گردد که به آن‌ها رودخانه‌های بافته می‌گویند.
رودخانه های بافته

در مجله دلتا قصد داریم تا شما را با رودخانه‌هایی خیره کننده آشنا کنیم. بعضی از رودخانه‌ها در طول مسیرشان به چندین و چند مجرای کوچک تقسیم می‌شوند و در آن‌ها از آن جریان پیوسته خبری نیست، تقسیم و به هم وصل شدن مجراهای آب به گونه‌ای است که رودخانه ظاهری شبیه موهای بافته پیدا می‌کنند به همین دلیل است که به آن ها رودخانه های بافته می‌گویند و ما قصد داریم با این رودخانه‌های خیره‌کننده آشنا شویم.
عرض رودخانه های بافته معمولا خیلی زیاد اما عمقشان کم است و بیشتر بر روی دامنه‌های پرشیب شکل می‌گیرند و همراه خود رسوب‌های درشتی دارند. در قسمت‌هایی از مسیر که جریان آب رودخانه کم می‌شود این رسوبات درشت در بستر رود ته‌نشین می‌شوند و برآمدگی‌های ماسه‌ای موقت کوچکی را بر جای می‌گذارند که باعث می‌شود جریان آب رودخانه به مجراهای مختلف تقسیم‌بندی شود. در کنار شیب زیاد و فراوانی رسوبات، میزان سرعت آب هم درشکل‌گیری این ظاهر تاثیرگذار است، پس رودخانه های بافته در نزدیکی نواحی کوهستانی مخصوصا آن‌هایی که یخچال‌های طبیعی دارند شکل می‌گیرند و بیشتر در محیط‌هایی پیدا می‌شوند که عمق کانال‌های آب و در نتیجه سرعت جریان‌‌‌‌‌‌‌‌های آب کم است.
رودخانه های خیره کننده، رودخانه های بافته
الگوی مجراهای در هم پیچیده با گذشت زمان تغییر پیدا می‌کند چون با تغییر سرعت و مقدار آب رودخانه، برآمدگی‌های رسوبات قبلی کم کم فرسایش پیدا می‌کنند و ته‌نشین می‌شود و برآمدگی‌های دیگری شکل می‌گیرند. بر روی هواپیما یا در عکس‌های ماهواره‌ای به رودخانه‌هایی با مجراهای در هم پیچیده که نگاه کنید زیبایی خیره‌کننده‌شان شما را به تحسین وا می‌دارد.

رودخانه راکاییا در دشت‌های جزیره جنوبی نیوزلند یکی از بزرگ‌ترین رودخانه های بافته این کشور و نمونه زیبایی از آن‌هاست.
رودخانه راکاییا از رودخانه های بافته

رودخانه براهماپوترا در تبت، هند و بنگلادش یکی دیگر از این رودخانه‌هاست. این رودخانه از تبت سرچشمه می‌گیرد و در ایالت آروناچال پرادش وارد هند می‌شود، همین که رود وارد ایالت آسام هند می‌شود پیج و تاب های پرجزئیاتش را به نمایش می‌گذارد و در بقیه مسیر ۷۰۰ کیلومتری‌اش در دره حتی در فصل‌های خشک هم پرقدرت و خروشان است.
رودخانه براهماپوترا از رودخانه های بافته

رودخانه وایتاکی یکی دیگر از رودخانه های بافته بزرگ در جزیره جنوبی نیوزلند است این رودخانه، آبگیر مکنزی را آبیاری می‌کند و ۱۱۰ کیلومتر را به سمت جنوب شرقی می‌رود و  خودش را به اقیانوس آرام می‌رساند.
رودخانه وایتاکی از رودخانه های بافته

رودخانه تاگلیامنتو در شمال شرقی ایتالیا هم وقتی از کوه‌های آلپ سرچشمه می‌گیرد و به سمت دریای آدریاتیک می‌رود جریان‌هایش بافته و پیچ در پیچ می‌شود.
رودخانه تاگلیامنتو از رودخانه های بافته

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر مقاصد جهانگردی، “شهر صخره‌های سفید” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ اسفند ۱۳۹۹ در ۴:۵۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۸ اسفند ۱۳۹۹ در ۱:۲۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…