کاربرد رنگ در دکوراسیون داخلی

۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رنگ ها در زیبایی محیط، تاثیر گذار هستند و در دکوراسیون داخلی اهمیت زیادی دارند.
کاربرد رنگ

بینایی، یکی از حواس پنجگانه انسان است. تشخیص و تجزیه‎ی رنگ‎ها توسط چشم به ما کمک می‎کند که زیبایی محیط اطراف و فضایی را که در آن قرار داریم  حس کنیم. مجله دلتا با ارائه این مطلب در نظر دارد رنگ ها را به صورت مختصر تحلیل و اهمیت کاربرد رنگ‎ها را در دکوراسیون داخلی خانه بیان کند.

در تجریه و تحلیل رنگ‎ها سه دسته رنگ وجود دارد، رنگ‎های اصلی، رنگ‎های ثانویه و رنگ‎های ترکیبی.

رنگ‎های اصلی عبارتند از: آبی، قرمز و زرد. این سه رنگ با مخلوط کردن رنگ‎های دیگر  به دست نمی‎آید.

رنگ‎های ثانویه عبارتند از : بنفش، سبز و نارنجی. این سه رنگ از ترکیب رنگ های اصلی به دست می‎آید.

رنگ‎های ترکیبی عبارتند از : از شش سایه (به عمل تاریک کردن رنگ با اضافه کردن رنگ سیاه و سفید، سایه گفته می‎شود) که از ترکیب  رنگ های اولیه و ثانویه ساخته می شود.

کاربرد رنگ

نقش رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی بسیار مهم است. انسان‎ها در حالت‎های مختلف روحی وقتی به یک رنگ نگاه می‎کنند حس‎های متفاوتی را تجربه می‎کنند. در واقع اثر هر رنگ بر ذهن بسته به حال درونی اشخاص متفاوت است. طیف رنگ‎ها به دو دسته سرد و گرم دسته بندی می‎شود.مثلا” رنگ اصلی قرمز حس هیجان را به بیننده انتقال می‎دهد و بهتر است در فضاهای صمیمی خانه مثل اتاق خواب و یا قسمتی از فضاهای بسیار رسمی مثل سفارت خانه‎ها و …  استفاده شود. به طور کلی طیف رنگ‎های گرم برای ایجاد صمیمیت بیشتر، مناسب است و کاربرد آن در فضاهای بزرگ است.

رنگ بنفش خواص دوگانه‎ای دارد و تاثیر این رنگ در ارتباط با دیگر رنگ‎ها تغییر می‎کند. استفاده از این رنگ نیازمند جسارت است. مثلا” اگر رنگ بنفش در کنار رنگ با طیف گرم قرار گیرد، سرد  و اگر در کنار رنگ‎های طیف سرد قرار گیرد، گرم به نظر می‎رسد. از این رنگ در فضاهایی مانند اتاق خواب و آشپزخانه و سرویس بهداشتی استفاده می‎شود.

دکوراسیون داخلی

طیف رنگ‎های سرد برای ایجاد آرامش است، همان‎طور که از اسم این طیف رنگی مشخص است، حس سرما را منتقل می‎کند. به طور مثال، رنگ آبی و یا سبز که در این دسته قرار دارند برای فضاهای کوچک مناسب‎ترند و بهتر است در قسمت‎هایی از خانه که آفتابگیر است استفاده شوند. از دیگر خواص طیف رنگ سرد بزرگ‎تر نشان دادن فضا است. از این رو پیشنهاد مجله دلتا برای تغییر رنگ فضاهای خانه، این است که در مکان‎های کوچک، برای بزرگ‎تر نشان دادن فضا، از رنگ با طیف سرد استفاده شود.

پیشنهاد دیگر برای تغییر دکوراسیون داخلی، استفاده متعادل از انواع طیف رنگ گرم و سرد است. گاهی قرار دادن یک رنگ اصلی به جذابیت فضا اضافه می‎کند. دقت کنید رنگ دیوار، کف و سقف را با توجه به عملکرد فضا انتخاب کنید. البته توجه کنید که انتخاب رنگ برای دکواسیون به سلیقه شما بستگی دارد.

۳ دیدگاه

  1. میعاد

    ۴ خرداد ۱۳۹۸ در ۷:۴۶ ب٫ظ

    تاثیر رنگ در آرامش زندگی زیاد است.

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱ آذر ۱۳۹۷ در ۰:۲۴ ق٫ظ

    مطلب خوبی بود!

    پاسخ

    • احمد کریمی روزبهانی

      ۱۴ آذر ۱۳۹۷ در ۱۲:۴۰ ب٫ظ

      ممنون بسیار لطف کردید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…