خانه چرخان در تهران

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
متراژ کلی خانه‎ی چرخان دروس که در سال 1392 تکمیل شده، ۱۴۰۰ متر است و در سال 1393 ( ۲۰۱۴ ) میلادی برنده جایزه معتبر بین المللی معمار خاورمیانه شده است.
خانه چرخان

خانه‎ای جالب و دیدنی در محله دروس تهران قرار دارد که به “خانه‎ی چرخان” معروف است. خصوصیت اصلی آن وجود سه اتاق است که با استفاده از یک سیستم دوار، قابلیت چرخیدن دارد و انعطاف‎پذیر است؛ طوری که با حرکت اتاق‌های چرخان، کیفیت فضاهای داخلی و فرم بیرونی آن هم به‎طور مداوم تغییر می‎کند و باز و بسته می‌شود.این خانه شبیه خانه‌های قدیمی، قسمت‎های «زمستان‎نشین» و «تابستان‎نشین» دارد.

به گزارش مجله دلتا، چرخش اتاق‎ها، در فصل‎های‎ مختلف یا بنا به سلیقه‎ی افراد در عملکردهای متفاوت قابل استفاده است، آن‎چنان که می‎تواند در تابستان، دارای حجمی باز، شفاف و تراس‌های عمیق و بزرگ باشد و در زمستان‌های‌ تهران که تراس کمتر به کار می‌آید، حجمی بسته و بدون تراس ارائه دهد. بیشتر این امکانات با هوشمندسازی ساختمان ( BMS ) فراهم شده است.

ددروس تهران و یک خانه چرخان

سیستم چرخشی این خانه جالب که به خانه‎ی شریفی‎ها معروف است، همان تکنولوژی است که در سن‌های گردان تئاترها، نمایشگاه‌های اتومبیل، ذوب‌آهن و کشتیرانی ایران وجود دارد.

سه اتاق خواب چرخان آن در آب‎وهوای سرد قابلیت “بسته” شدن  دارند. با این‎حال، هنگامی که خورشید بیرون می‎آید، هر اتاق می‎تواند با لمس یک دکمه، ۹۰ درجه به سمت خارج بچرخد، واین اتاق‎ها در حالت “باز” هم، امکان استفاده از نور و تهویه را دارند. ایده چرخش در نما به دلیل ترکیب شدن با نور، درون‎گرایی و برون‎گرایی را تقویت می‎کند. یعنی با بسته شدن نما، همه ارتباطات خانه (به‎جز نورگیر سقفی) با بیرون قطع می‌شود و هنگام باز شدن نما ،تمام خانه (حتی اتاق خواب‌ها و حمام ) به بیرون مرتبط می‌شوند.

ددروس تهران و یک خانه چرخان

این خانه، کاری از علیرضا تغابنی، طراح برجسته ایرانی و در ۷ طبقه طراحی شده است. در زیرزمین دو طبقه‎ی آن،  سالن ورزشی و امکانات تفریحی دیگر، از جمله یک میز بیلیارد قرار دارد. طبقه همکف، پارکینگ و سرایداری است. طبقه اول و دوم  شامل: آشپزخانه، سالن و اتاقی برای تماشای تلویزیون و قسمتی برای پیانو است. طبقه آخر هم یک اتاق خواب، حمام، آشپزخانه و یک سالن دارد.

 متراژ کلی خانه‎ی چرخان دروس که در سال ۱۳۹۲ تکمیل شده، ۱۴۰۰ متر است و در سال ۱۳۹۳ ( ۲۰۱۴ میلادی) برنده جایزه معتبر بین المللی معمار خاورمیانه شده است.

 در این ارتباط، بخوانید:

خانه‎ی استخوانی کاساباتلو 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…