اصلی‌ترین عامل بروز سرطان پوست!

۱۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مردان بیشتر از زنان دچار سرطان پوست می‌شوند. همچنین شانس ابتلای افراد بالای شصت سال به این نوع سرطان بیشتر از سایر گروه‌های سنی است.
سرطان پوست

سرطان پوست یکی از شایع‌ترین انواع سرطان است که بیش از ۹۰ درصد به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش خورشید مبتلا می‌شود. سرطانی که اگر در مراحل اولیه شناسایی شود، میزان مرگ و میر بسیار کمی به همراه دارد و قابل درمان است. با مجله دلتا همراه باشید.

عامل بروز سرطان پوست

در حال حاضر سرطان پوست به سه دسته سرطان‌های  پایه‌ای (BCC)، سرطان سلول‌های سنگفرشی (SCC) و ملانوما یا سلول‌های رنگدانه‌ای پوست تقسیم بندی می‌شود که شایع‌ترین آن‌ها سرطان‌های پایه‌ای است. این نوع سرطان هم اکنون به علت عوامل مختلف در ایران بسیار شایع است.
مهمترین عوامل ایجاد این نوع سرطان در ایران عدم مراقبت درست کسانی که در معرض آفتاب قرار دارند است. معمولا این افراد پس از گذشت سی الی پنجاه سال دچار سرطان از نوع پایه‌ای می‌شوند.
معمولا این نوع سرطان به جز نوع ملانوما با ایجاد یک ضایعه پوستی ساده و بدون علامت در نواحی که در معرض نور خورشید قرار دارد، به وجود می‌آید؛ سرطان ملانوما حتی در نواحی پشت تنه و پوشیده که در معرض آفتاب قرار ندارند نیز ایجاد می‌شود.
مبتلایان به سرطان‌های پایه‌ای ممکن است، به مدت ده سال دارای عارضه باشند اما پس از گذشت چند سال به علت خونویزی و تهاجم یافتن به نزد پزشک مراجعه می‌کنند و متخصصان پوست پس از نمونه برداری سرطان پوست را تشخیص می‌دهند.

راه‌های درمانی

بنابر نوع و میزان پیشرویی سرطان، جراحی به صورت محدود یا وسیع انجام می‌شود. اغلب سرطان‌های پوست با عمل جراحی بهبود پیدا می‌کند و احتمال بازگشت سرطان در این افراد بسیار کم است. کسانی که یک‌بار این سرطان را گرفته‌اند، احتمال ابتلای مجدد به این بیماری بیشتر از افراد دیگر است.
در حال حاضر مراقبت داروی خاصی برای پیشگیری از این مساله وجود ندارد. تنها راه پیشگیری از ایجاد سرطان پوست، مراقبت از پوست، قرار نگرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب، استفاده از ضد آفتاب، دستکش و کلاه است.
معمولا افرادی که پوست روشن‌تری دارند و در مناطق آفتاب خیز زندگی می‌کند، شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «علت خون دماغ چیست؟» ، مجله سلامتی را دنبال کنید.

۱۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۵ اسفند ۱۳۹۹ در ۴:۴۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۴ اسفند ۱۳۹۹ در ۹:۵۰ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۳ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳ اسفند ۱۳۹۹ در ۷:۳۲ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۳:۱۷ ب٫ظ

      کاربر عزیز! قدردان همراهی شما هستیم.

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۳ اسفند ۱۳۹۹ در ۶:۵۶ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۳ اسفند ۱۳۹۹ در ۵:۳۴ ب٫ظ

  7. حجت اله شاهدی

    ۳ اسفند ۱۳۹۹ در ۵:۳۲ ب٫ظ

  8. عرفان

    ۳ اسفند ۱۳۹۹ در ۵:۱۴ ب٫ظ

    خیلی خیلی خیلی عالی

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۳:۲۰ ب٫ظ

      از اینکه همراه ما هستید سپاس گزاریم.

      پاسخ

  9. ناشناس

    ۲ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۵ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۲ اسفند ۱۳۹۹ در ۳:۳۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…