ارث بردن زن بعد از طلاق

۴
1
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
بر اساس قانون مدنی، زن و شوهر در صورتی از هم ارث می‌برند که رابطه زوجیت دائم میان آن‌ها برقرار باشد؛ با این حال در شرایطی ممکن است که زن بتواند پس از طلاق نیز از شوهر خود ارث ببرد.
ارث زن بعد از طلاق

در مواردی ممکن است که زن و شوهر طلاق گرفته و از هم جدا شده باشند و سپس شوهر فوت کند. تحت شرایطی زن می‌تواند از ارث شوهر پس از طلاق بهره‌مند شود. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی شرایط ارث زن بعد از طلاق می‌پردازیم.

ارث بردن بعد از طلاق

بنا به ماده ۹۴۳ قانون مدنی، شرایط ارث بردن زن بعد از جدایی مشخص شده است. بر اساس ماده مذکور: اگر شوهر، زن خود را به طلاق رجعی مطلقه کند، هر یک از آن‌ها که قبل از انقضای عده بمیرد، دیگری از او ارث می‌برد؛ بنابراین اگر فوت یکی ‌از آن‌ها بعد از انقضای عده بوده یا طلاق بائن باشد، از یکدیگر ارث نمی‌برند. طلاق میان زوجین یا از نوع طلاق بائن است که مرد و زن پس از طلاق به صورت کامل از هم جدا شده و امکان رجوع از طلاق وجود ندارد و یا اینکه طلاق رجعی است، که بر اساس آن، مرد می‌تواند در مدت عده طلاق رجعی به زن رجوع کند و بدون نیاز به خواندن عقد ازدواج مجدد، زندگی کنند.

خانمی که با طلاق رجعی از همسرش جدا شده است، در حکم زوجه است و از حقوقی که برای زوجه در قانون مدنی مقرر شده است، برخوردار خواهد بود که ارث بردن، یکی از آن‌ها است. به عبارت دیگر، در شرایطی که زن و شوهر با طلاق رجعی از هم جدا شده باشند و شوهر در طول مدت عده طلاق رجعی (سه طهر پس از طلاق) فوت کرده باشد، زن می‌تواند از ارث وی برخوردار باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب جنین در چه شرایطی ارث می‌برد؟ را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۶:۵۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۵۶ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۴ ق٫ظ

  4. عبدالله

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۵:۴۵ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …