قلعه الموت، پرواز خیال در میان تاریخ و طبیعت

۷
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قلعه الموت از جاذبه‌های گردشگری قزوین و یکی از مهم‌ترین قلعه‌های تاریخی ایران است که محلی ایده‌آل برای علاقه‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی به حساب می‌آید.
قلعه الموت

چشمانتان را ببندید و خودتان را در یک جاده پرپیچ‌وخم کوهستانی تصور کنید. پیچ‌ها را یکی پس از دیگری دور بزنید و به سمت بالا حرکت کنید. جاده که تمام شد تازه پیاده‌روی بر روی پله‌های سنگی آغاز می‌شود. صفی طولانی از پله‌های سنگی مقابلتان قرار دارد که شما را به یک قلعه تاریخی و پر رمز و راز می‌رساند، علاوه بر زیبایی‌های شگفت‌انگیز دور و اطرافتان که در طول مسیر پیاده‌روی خودنمایی می‌کند درست با بالا رفتن از آخرین پله سنگی منظره‌ای حیرت‌انگیز شما را شوکه خواهد کرد. اینجا قلعه الموت قزوین است. یک بنای
تاریخی به‌جامانده از دوره اسماعلیون که حسابی دیدن دارد. با مجله دلتا همراه باشید.

الموت قزوین

در تاریخ ایران نام الموت با فرقه اسماعیلیه و حسن صباح به‌عنوان رییس آن گره خورده است و گفته می‌شود که حسن صباح برای ۳۵ سال در قلعه الموت زندگی می‌کرد و به امور رهبری می‌پرداخت. طبق اسناد تاریخی، در عصر صفوی از این قلعه برای زندان استفاده می‌شد؛ هرچند کاوش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که این محل فقط زندان نبوده و محل زندگی افرادی با مرتبه اجتماعی خاصی بوده است.

قلعه الموت قزوین

قلعه الموت کجاست؟

قلعه الموت بر فراز صخره‌ای بلند به ارتفاع ۲,۱۶۳ متر از سطح دریا در شمال شرق روستای گازرخان در منطقه الموت قزوین قرار دارد و برای دسترسی به آن مسیری پرپیچ‌وخم در پیش دارید که بیش از یک ساعت طول می‌کشد؛ هرچند در فصل بهار چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد.

وجه تسمیه الموت

نام قلعه از دو بخش «ال» و «اَموت» تشکیل می‌شود که اولی از «آلوه» یا «اَله» به‌معنای عقاب گرفته شده و دومی به‌معنای آموختن است. بر اساس باورها، یکی از پادشاهان دیلمی توسط یک عقاب درباره موقعیت محل مطلع می‌شود و به فکر احداث قلعه‌ای در آن می‌افتد و نامش را «آشیانه عقاب» می‌گذارد. با این حال برخی معتقدند که «اموت» در زبان مردم گیل و دیلم به‌معنای «آموخت» است و در نتیجه کلمه الموت را «عقاب آموخت» تعبیر می‌کنند.

قلعه الموت یا دژ حسن صباح

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه های توریستی ایران، عروس تنگه‌های ایران، بهشتی در دل فارس را مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ اسفند ۱۳۹۹ در ۶:۰۱ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۱ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۳ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۱ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۱:۴۶ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۱:۲۷ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱ اسفند ۱۳۹۹ در ۷:۳۶ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…