اکباتان؛ شهرک دوست داشتنی تهرانی‌ها

۴
5
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اکباتان؛ شهرکی برای تهران مدرن

زندگی در اکباتان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرک‎های مسکونی شهری تهران، همیشه برای قشر فرهنگی و فرهیخته جامعه، جذاب بوده است.

به گزارش مجله دلتا،  شهرک اکباتان یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین شهرک‌های خاورمیانه است که در غرب تهران قرار گرفته‌ است.

این شهرک به وسیله‎ی شرکت عمران و نوسازی اکباتان ساخته شده است. طراحی مجموعه شهرک بر عهده “جردن گروزن” آمریکایی و ساخت آن بر عهده شرکت آمریکایی “استارت” بوده ‌است. طرح ساخت این شهرک در ابتدا بسیار وسیع بود. به شکلی که شامل ساخت دریاچه مصنوعی و بزرگ‌ترین مجموعه فرهنگی ایران و غیره می‌شد.

زندگی در اکباتان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرک‎های مسکونی شهری تهران، همیشه برای قشر فرهنگی و فرهیخته جامعه، جذاب بوده است.

در چند سال اول تکمیل واحدهای مسکونی، محله از امکانات و مراکز خدماتی مناسبی برخوردار نبود و ساکنان محله برای برطرف کردن نیازهای خود، مجبور به مراجعه به مرکز شهر بودند.

اما در طی ۱۵ سال اخیر امکانات خدماتی این محل رشد چشم‎گیری داشته و هم اکنون بخش بزرگی از نیازهای خدماتی ساکنان شهرک در خود محدوده محله تامین می‎شود.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تغییراتی در مجموعه‌های رفاهی- اقتصادی آن انجام گرفت و بعد از مدتی متوقف شد، اما در حال حاضر و پس از سی سال طرح‌های آن به صورت نصفه نیمه و در غالب مجموعه‌های رفاهی، فرهنگی و اقتصادی در دستور کار ساخت قرار گرفته‌است.

سه فاز زیبای اکباتان

بافت شهری شهرک از سه فاز مختلف تشکیل شده که شامل ۳۳ بلوک و پانزده هزار واحد مسکونی با جمعیتی بیش از صد هزار نفر است. بزرگراه ستاری از وسط محله گذر کرده و دسترسی مناسبی را به فازهای مختلف شهرک فراهم کرده است.

اکباتان

 

هر کدام از فازها به صورت یک خرده محله عمل کرده و در مرکز خود، بازارچه‎ها و مراکز خرید محلی برای رفع نیاز و گذران فراغت اهالی وجود دارد.

مجتمع ورزشی شهید دستگردی، استادیوم ورزشی راه آهن و کانون ورزشی فجر در محله قرار داشته و در کل، شهرک اکباتان از امکانات فرهنگی و آموزشی مناسب و بوستان‎های متعددی برخوردار است.

مقاومت در مقابل زلزله تا ۹ ریشتر، فضای سبز بسیار وسیع، نورگیری کافی، شوتینگ، رایزرهایی اختصاصی، پله‌های مخصوص فرار و ده‌ها استاندارد دیگر اکباتان را از بقیه ساخت و ساز‌های تهران و ایران متمایز کرده ‌است.

در گذشته شرق شهرک اکباتان با دیواری از کوی بیمه جدا شده بود و هیچ کوچه‎ای از سمت کوی بیمه به شهرک اکباتان راهی نداشت، طی ۱۰-۱۵ سال اخیر با فشار اهالی کوی بیمه این دیوار تخریب شد تا اهالی آن به راحتی بتوانند برای تامین نیازهایشان به اکباتان مراجعه کنند.

۴ دیدگاه

  1. توکلی

    ۳۰ آبان ۱۳۹۷ در ۱۰:۰۲ ق٫ظ

    خیلی جذاب بود
    ممنون

    پاسخ

  2. داود سالم

    ۲۸ آبان ۱۳۹۷ در ۱۲:۳۱ ب٫ظ

    سلام
    خدا قوت
    با ارسال دیدگاه قبلی، صفحه ای باز نشد و هنگ کرد

    پاسخ

  3. داود سالم

    ۲۸ آبان ۱۳۹۷ در ۱۲:۳۰ ب٫ظ

    سلام
    خدا قوت
    با ارسال دیسدگاه قبلی، هنگ کرد

    پاسخ

  4. داود سالم

    ۲۸ آبان ۱۳۹۷ در ۱۲:۲۱ ب٫ظ

    سلام
    خدا قوت

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…