چه بر سر کشتی تایتانیک آمد؟

۱۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شب هنگام ۱۴ آوریل سال ۱۹۱۲ ، کشتی تایتانیک در اقیانوس آتلانتیک شمالی دچار حادثه شد. این بزرگ‌ترین و مشهورترین حادثه دریایی اوایل قرن بیستم بود که هنوز نیز در یادها مانده است.
حقایق کشتی تایتانیک

تایتانیک در آن زمان بزرگ‌ترین کشتی بخار مسافربری جهان بود که در کارخانه کشتی‌سازی هارلند و ولف در ایرلند ساخته شد. مهندسان این کشتی، پیشرفته‌ترین تکنولوژی موجود در آن زمان را به کار گرفته بودند. حقایق کشتی تایتانیک را در مجله دلتا بخوانید.

بلای شبانه

شب یکشنبه ۱۴ آوریل سال ۱۹۱۲ میلادی بود، در ساعت ۱۱ و ۴۰ دقیقه پیامی برای تایتانیک مخابره شد، که در آن هشدار داده شده بود که یک توده یخ شناور در مسیر کشتی وجود دارد. چند دقیقه بعد پیام دیگری از کشتی دیگر با همین مضمون به تایتانیک مخابره شد اما هیچ‌کدام از دو پیام به تایتانیک نرسید.
در ساعت ۱:۴۵ ناگهان یک توده یخ در مقابل کشتی ظاهر شد. زنگ خطر سه بار به صدا درآمد. کاپیتان تمام تلاش خود را برای تغییر مسیر کشتی انجام داد اما دیر شده بود. گوشه راست کشتی با توده یخ برخورد کرد و چندین جای کشتی صدمه دید.
ناگهان آب وارد کشتی شد. کاپیتان اسمیت و توماس اندرو به این نتیجه رسیدند که کشتی در حال غرق شدن است و در نیمه شب دستور دادند قایق‌های نجات را به آب بیندازند.

ساکنین کشتی تایتانیک

تایتانیک دارای ۲۰ قایق نجات به ظرفیت یک هزار و ۱۷۸ نفر بود. در حالی که تعداد خدمه و مسافران روی هم ۲ هزار و ۲۲۳ نفر بود.
مسافران درجه ۱ و ۲ کشتی به راحتی به قایق‌ها دسترسی داشتند، اما مسافران درجه ۳ این امکان را نداشتند. زمانی که زنان و کودکان درجه ۱ و ۲ نجات یافتند، مسافران درجه ۳ هنوز انتظار می‌کشیدند. دو نفر از خدمه کشتی مرتبا پیام می‌فرستادند و اوضاع نابهنجار به وجود آمده را گزارش می‌دادند و چند کشتی از جمله المپیک، پیام را دریافت کردند، اما آن‌ها به قدری دور بودند که هیچ کدام نتوانستند خود را به موقع برسانند.

کشتی تایتانیک
یکی از حقایق کشتی تایتانیک غرق شدن مسافران آن بود که تا مدت‌ها آن را باور نداشتند. برای همین ابتدا بیشتر قایق‌ها تقریبا خالی بودند؛ اما پس از گذشت اندک زمانی مسافران متوجه وخامت اوضاع شدند و کشتی کم‌کم به داخل آب فرو ‌رفت.

در ساعت ۲:۲۰ دقیقه بامداد کشتی غرق شد و عصر تایتانیک این چنین به پایان رسید.

کشتی غرق شده

بقایای این کشتی عظیم بخار تا ۷۳ سال دست‌نخورده باقی ماند، اما در سال ۱۹۸۵ یک تیم غواصی باستان‌شناسی بقایای تایتانیک را در عمق ۴ هزار متری کشف کردند.
دماغه و قسمت پاشنه کشتی به فاصله ۶۰۰ متری از یکدیگر در کف اقیانوس جای گرفته و میان آن‌ها مبلمان، چمدان‌ها، تکه‌های لباس، ظرف، جواهرات و دیگر اشیای شخصی مسافران به چشم می‌خورد.

پیشنهاد مطالعه: «آیا فرازمینی ها واقعا وجود دارند؟» را در مجله دانستنی دلتا بخوانید.

۱۶ دیدگاه

  1. مسعود

    ۱ تیر ۱۴۰۰ در ۱۲:۳۷ ب٫ظ

    ممنون عالی بود

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۱ تیر ۱۴۰۰ در ۵:۳۰ ب٫ظ

      از شما کاربر عزیز بابت حسن توجهتون سپاس گزارم.

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ در ۳:۴۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ در ۳:۲۶ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ در ۱:۵۱ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ در ۱:۵۰ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ در ۱:۱۳ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ در ۱:۰۸ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۴:۱۶ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۳:۰۶ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۳ اسفند ۱۳۹۹ در ۱:۱۶ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۱ اسفند ۱۳۹۹ در ۹:۳۹ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۱ اسفند ۱۳۹۹ در ۸:۴۶ ق٫ظ

  13. ناشناس

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ در ۰:۱۴ ق٫ظ

  14. ناشناس

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ در ۸:۳۳ ب٫ظ

  15. ناشناس

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ در ۱:۴۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…