بزرگترین آبشار طبیعی خاورمیانه در ایران

۸
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تقریبا می‌توان با اطمینان گفت که محیط‌های آبی پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری هستند. حال هر مقصدی که محیط آبی قابل توجهی مانند دریا، دریاچه، رودخانه، چشمه یا آبشار داشته باشد بسیار مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌‌گیرد.
آبشار شوی

آبشار شوی با ارتفاع ۸۵ متر و عرض ۷۰ متر در شهرستان دزفول از توابع استان خوزستان قرار دارد. آبشار شوی در دامنه رشته کوه‌های زاگرس واقع شده و از تنوع محیطی و زیستی فوق العاده‌ای برخوردار است. با مجله دلتا همراه باشید تا با این مکان‌ آشنا شویم.

وجود دهستانی به نام شوی در اطراف آبشار سبب نامگذاری آن به این اسم شده است. در زبان محلی، شوی معنی لطافت می‌دهد. البته در برخی جاها به دلیل نزدیکی آبشار شوی به ایستگاه راه آهن تله زنگ از آن به نام آبشار تله زنگ هم یاد می‌شود. این آبشار از درون غاری سرچشمه می‌گیرد و پس از بیرون آمدن از آن از صخره‌های بلندی به پایین می‌ریزد. آب این آبشار مسافتی را از میان دشت‌ها و کوه ها می‌پیماید و در نهایت به آغوش دریاچه سد دز در استان خوزستان وارد می‌شود.

آبشار شوی در خوزستان

جاندارانی همچون کل و بز، پلنگ، خرس و سمندر ایرانی بخش مهمی از زیستگاه اطراف آبشار را تشکیل می‌دهند. اگر بخواهیم از مهم‌ترین گونه‌های گیاهی که اطراف این منطقه رشد کرده‌اند نام ببریم، باید به درختانی همچون بید، انجیر، مو، زبان‌گنجشک، افرا، کیکم و بلوط اشاره کنیم. همچنین روی دیواره‌های صخره‌ای که آبشار از آن سقوط می‌کند، رویش گیاهی به نام سیاه‌وشان را می‌توان مشاهده کرد که خاصیت دارویی فوق العاده‌ای دارد. بد نیست بدانید این گیاه برای درمان بیماری‌هایی مانند زردی یا یرقان و کمک به دفع راحت سنگ‌های کلیوی بسیار مفید است.آبشار شوی بزرگترین آبشار خاورمیانه

در نزدیکی آبشار شوی آبشار دیگری وجود دارد که اغلب با عنوان آبشار شوی دوم یا آبشار سنگ مار از آن یاد می‌شود. این آبشار با پیاده‌روی حدود نیم ساعت از آبشار اصلی فاصله دارد اما مطمئن باشید پیمودن این راه ارزشش را دارد که با چشم اندازی کاملا متفاوت از آبشار اصلی روبرو خواهید شد. دسترسی نه چندان آسان به این آبشار تا حد مطلوبی باعث بکر ماندن آن شده است و همین مورد لذت دیدن آن را دوچندان می‌کند. آبشار شوی به عنوان سی و پنجمین اثر طبیعی ملی و اولین اثر ملی استان خوزستان در سال ۱۳۹۳ به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری بیشتر، مطلب دریاچه‌ای با درختان برعکس! را مطالعه کنید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ در ۷:۱۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ در ۶:۱۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۲:۰۰ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ در ۶:۲۲ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۰:۳۸ ب٫ظ

    چقدر زیباست

    پاسخ

  6. ناشناس

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۴ ب٫ظ

    ممنون از مطالب کامل وجامع شما، بسیار مفید و موثر است وآگاهی انسان را زیاد می کند

    پاسخ

  7. ناشناس

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ در ۵:۰۱ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ در ۵:۰۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…