کاهش قیمت اوراق مسکن در بازار

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اوراق مسکن

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن گفت: «در هفت ماهه امسال به طور متوسط ماهیانه هفت هزار میلیارد ریال تسهیلات اوراق مسکن (تسه) استفاده شد.»

به گزارش مجله دلتا به نقل از ایرنا، محمدحسن مرادی با اشاره به  انباشت اوراق استفاده نشده تسهیلات مسکن در ماه های گذشته، گفت: «این مساله موجب شده، حجم اوراق قابل عرضه در بازار بیش از تقاضای مصرفی باشد.»

به گفته وی، به دلیل انباشت اوراق استفاده نشده ماه های گذشته، قیمت اوراق مسکن تا سقف ۶۰ هزار تومان کاهش یافته است.

مرادی تصریح کرد: «با توجه به شرایط اقتصادی و استقبال متقاضیان ممکن است قیمت هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن در بازار بین ۲ هزار تا ۳ هزار تومان در نوسان باشد.»

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن گفت: «در مهرماه امسال حجم اوراق مصرف شده بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت مهرماه پارسال حدود ۳۲ درصد افزایش نشان می دهد.»

وی تاکید کرد: «وضعیت معاملات مسکن سبب شده است تقاضا برای استفاده از اوراق تسهیلات مسکن در بازار کمتر شود.»

مرادی ادامه داد: «هر برگ از این اوراق ۲ سال اعتبار دارد و متقاضیان خرید مسکن می توانند با ارائه آن به شعبه های بانک مسکن نسبت به استفاده از تسهیلات این بانک به ازای هر برگ معادل ۵۰۰ هزار تومان اقدام کنند. ضمن اینکه فروش اوراق تسهیلات مسکن نسبت به پارسال آنچنان تفاوتی نکرده است.»

or02

 

دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی چند روز پیش اعلام کرد مهرماه امسال متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی آپارتمانی معامله ‌شده در تهران ۸۶ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال بود که رشد ۸۳.۱ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال دارد.

بر اساس این گزارش، متوسط قیمت مسکن در تهران نسبت به شهریورماه نیز ۶.۳ درصد رشد کرد.

همچنین در مهرماه، منطقه یک شهری تهران با ۱۸۵ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال بیشترین متوسط قیمت مسکن را داشت و منطقه ۱۸ با ۳۶ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال در جایگاه آخر قرار گرفت.

بیشترین میزان رشد در این ماه مربوط به منطقه ۵ با ۱۰۴.۸ درصد رشد نسبت به شهریورماه بود و کمترین میزان افزایش مربوط به منطقه ۱۲ با ۴۰.۱ درصد می شد.

شمار معاملات واحدهای مسکونی آپارتمانی شهر تهران در مهرماه نسبت به ماه پیش ۹.۳ درصدی و نسبت به ماه مشابه پارسال ۳۲.۶ درصد کاهش را نشان می دهد.

بانک مرکزی نیز اعلام کرد در مهرماه ۹ هزار و ۴۰۰ واحد آپارتمان مسکونی در شهر تهران معامله شد که نسبت به شهریورماه ۹.۵ درصد و نسبت به مهرماه پارسال ۳۲.۳ درصد کاهش یافت.

بانک مرکزی، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران را ۸۶ میلیون و یکصد هزار ریال اعلام کرد که نسبت به شهریورماه امسال و مهرماه پارسال به ترتیب ۶.۴ درصد و ۸۳.۵ درصد بیشتر بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…