دستور پخت قیمه نثار اصیل و سنتی

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قیمه نثار یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی و مشهورترین غذای قزوینی است. اسم این غذا قیمه نثار است، اما قیمه نیست. یک پلوی خوش‌مزه و خوش آب و رنگ و معطر است که طعمی لذیذ و به‌ یاد ماندنی دارد.
دستور پخت قیمه نثار

قیمه نثار یک غذای خوش‌رنگ و لذیذ از جمله غذاهای قزوین است که گاهی اوقات در برخی مراسمات رسمی و حتی عروسی‌ها نیز طبخ می‌شود. همراه ما در این مطلب از مجله دلتا باشید تا دستور پخت قیمه نثار اصیل را برای شما بیان کنیم.

مواد مورد نیاز قیمه نثار

  • برنج خیس کرده ۳ پیمانه
  • گوشت قیمه خرد شده ۳۵۰ گرم
  • پیاز خرد کرده ریز ۲ عدد
  • خلال پوست پرتقال یا نارنج ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن ۱/۲ پیمانه
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق سوپخوری
  • ادویه خورشتی ۱ قاشق چایخوری
  • ادویه پلویی ۱ قاشق چایخوری
  • گلاب نصف فنجان
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق سوپخوری
  • زرشک خشک شده ۱/۲ پیمانه
  • گرد لیمو عمانی و نمک به مقدار لازم
  • خلال پسته و بادام ۴ قاشق غذاخوری

طرز تهیه قیمه نثار خوشمزه

تابه مناسبی انتخاب کنید و روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید تا داغ شود. سپس پیاز خرد شده را داخل آن بریزید و تفت دهید تا پیاز طلایی رنگ شود. بعد از تفت پیاز، گوشت خرد شده را داخل روغن بریزید و تفت دهید. در حین تفت مقداری زردچوبه هم به گوشت اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر ادویه به مشام برسد.

وقتی رنگ گوشت تغییر کرد و بوی زهم آن گرفته شد، رب گوجه‌فرنگی را هم اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ بهتری بگیرد. بعد از این مرحله به اندازه ۳ پیمانه آب به خورشت اضافه می‌کنیم و در ظرف را می‌بندیم تا گوشت و لپه پخته و کم آب و غلظت خورشت هم زیاد شود. به اصطلاح جا بیفتد.

در ۲ دقیقه آخر پخت گلاب و مقداری از زعفران را داخل قیمه می‌ریزیم تا جوش بخورد. برنج از قبل خیس داده شده را آبکش می‌کنیم. در کف ظرفی که می‌خواهیم برنج و قیمه را مخلوط کنیم کمی آب و روغن می‌ریزیم و می‌گذاریم تا روی حرارت گرم شوند بعد یک لایه از برنج آبکش شده را در کف قابلمه می‌ریزیم و روی آن را ادویه پلویی و گرد لیموعمانی می‌ریزیم. بعد یک لایه از مایع قیمه را که آب آن گرفته شده روی برنج‌ها و ادویه‌ها می‌ریزیم و این مرحله را ۲ تا ۳ بار به همین ترتیب انجام می‌دهیم. قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید و اجازه دهید تا برنج دم بکشد.

در این فاصله خلال بادام را با گلاب به مدت ۱۵ دقیقه خیس کنید. اگر از خلال پوست پرتقال تازه استفاده می‌کنید باید پوست پرتقال را بشویید و به صورت خلالی نازک برش بزنید. بعد پوست پرتقال را در آب جوش قرار دهید و بعد از چند جوش  آبکش کنید تا تلخی آن گرفته شود.

زرشک‌های خشک را بشویید و با ۵۰ گرم کره و یک قاشق غذاخوری شکر در یک تابه تفت دهید. سپس خلال بادام، پسته و پرتقال را به زرشک‌ها بیفزایید و کمی تفت دهید. یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده هم به خلال‌ها اضافه کنید و اجازه دهید تا آب مواد کشیده شود. سپس از روی حرارت بردارید. بعد از اینکه برنج دم کشید کمی روغن داغ روی برنج می‌ریزیم. برای تزیین از مقداری برنج زعفرانی به همراه زرشک سرخ شده، خلال بادام و خلال پسته استفاده می‌کنیم.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذاهای لذیذ مطلب دستور پخت خوراک لوبیا چشم بلبلی را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. مهرناز

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۱:۵۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ در ۹:۰۰ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ در ۹:۰۰ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۴:۳۸ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ در ۸:۱۸ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۱:۵۴ ق٫ظ

    بنزذلاااا

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…