خانه دایی جان ناپلئون، تنها بازمانده‌ خیابان لاله‌زار

۹
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خانه و باغ اتحادیه که پس از ساخت سریال دایی جان ناپلئون با نام خانه‌ دایی جان ناپلئون نیز شناخته می‌شود؛ عمارتی است که متعلق به دوران قاجار بوده و در مرکز تهران واقع شده است.
خانه دایی جان ناپلئون

معماری خانه اتحادیه یا خانه دایی جان ناپلئون به دوره قاجار برمی‌گردد و یک بنای تاریخی بی‌نظیر و فوق‌العاده زیبا از میان جاذبه های توریستی تهران به حساب می‌آید. با مجله دلتا همراه باشید تا با این بنای زیبا آشنا شویم.

خانه دایی جان ناپلئون کجاست؟

خانه دایی جان ناپلئون یا به عبارتی خانه اتحادیه، در خیابان فردوسی تهران و لاله زار تهران قدیم واقع شده و محل بسیاری از نشست‌های سیاسی و پذیرای مهمانان خارجی در دوران قاجاریه بوده است.

این مکان تاریخی ارزش زیادی دارد و در سال ۱۳۸۴ به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید اما چندی بعد از فهرست آثار ملی ایران به دستور دیوان عدالت اداری خارج شد. در نتیجه امکان تخریب این مکان تاریخی وجود خواهد داشت.

خانه اتحادیه یا خانه دایی جان ناپلئون

خانه اتحادیه، تنها بازمانده خیابان لاله زار

به جرات می‌توان گفت که خانه اتحادیه، تنها بازمانده خیابان لاله زار تهران قدیم است که باید حفظ شود. خانه دایی جان ناپلئون در سال ۱۳۹۴ توسط شهرداری تهران خریداری شد و در همان سال مرمت‌هایی روی این مکان تاریخی صورت گرفت. مرمت این مکان تاریخی در نهایت در پاییز سال ۹۹ به پایان رسید و اکنون درب خانه‌ اتحادیه به روی بازدیدکنندگان باز است و می‌توانید در این مکان تاریخی به عنوان تنها بازمانده‌ خیابان لاله‌زار گشت و گذار کنید.

تاریخچه خانه اتحادیه

باید بگوییم که خانه اتحادیه متعلق به امین‌السلطان، از صدراعظم‌های دوره‌ حکومت شاهان قاجار از جمله ناصرالدین شاه، محمدعلی شاه و مظفرالدین شاه بود. پس از مرگ امین‌السلطان، این خانه و باغ اتحادیه توسط فرزندان و نوادگانش تفکیک و فروخته شد.

در نهایت رحیم اتحادیه این زمین و خانه را از نوادگان امین‌السلطان خریداری کرد و آن را به ۳۰ قسمت میان فرزندانش تقسیم نمود. از همین رو می‌توان گفت که سینما جهان، سینما شهرزاد و بسیاری از مراکز اطراف این خانه، بخش‌هایی از زمین خانه و باغ اتحادیه بوده‌اند.

در نتیجه این مکان تاریخی با نام خانه اتحادیه نیز شناخته می‌شود. این مکان محل ضبط فیلم دایی جان ناپلئون در دهه ۵۰ نیز بوده است و همین موضوع باعث شهرت و محبوبیت بیشتر این مکان برای مردم شد.

خانه دایی جان ناپلئون تنها یادگار لاله زار

کاربری خانه اتحادیه

اکنون که این مکان تاریخی دوره قاجار توسط شهرداری تهران خریداری و مرمت شده و امکان بازدید عمومی از این مکان وجود دارد، می‌توان گفت که احتمالا کاربری این خانه، کاربری فرهنگی و هنری باشد.

به قولی می‌توان گفت چنین کاربری فرهنگی و هنری می‌تواند به حفظ این بنای تاریخی کمک کند و توجه بیشتری به آن خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: در این روزهای پایانی فصل بهار پیشنهاد می‌کنیم به مطلب گشت و گذار بهاره در اطراف تهران سر بزنید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۰ در ۸:۴۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۰ در ۱:۲۳ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • فاطمه امیری

      ۸ خرداد ۱۴۰۰ در ۲:۰۷ ب٫ظ

      سپاسگزارم.

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۷ خرداد ۱۴۰۰ در ۶:۱۸ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۹:۲۰ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۱۰ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۰ ق٫ظ

    چه جای خاطره انگیزیه

    پاسخ

  7. ناشناس

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ در ۲:۲۶ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ در ۵:۳۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…