هزینه ساخت یک متر مسکن در تهران

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
1 31 هزینه ساخت یک متر مسکن در تهران

هرچند تا امروز آماری رسمی از آخرین نوسان‎های  قیمتی ساخت مسکن در تهران ارائه نشده است؛ اما روز گذشته، در فراخوان رسمی یکی از دستگاه‌های دولتی، آخرین برآورد از هزینه ساخت یک مترمربع واحد مسکونی در تهران، بدون احتساب قیمت زمین اعلام شد.

به گزارش مجله دلتا، به نقل از اقتصادنیوز؛ قیمت مصالح و تجهیزات ساختمانی، تحت‎تاثیر جهش قیمت زمین و مسکن ناشی از شوک‌های ارزی، افزایش شدید داشت، با این‎حال، گزارش رسمی و دقیق هزینه ساخت مسکن و قیمت مصالح و سایر اجزای ساختمانی ارائه نشده بود. اما در فراخوان ذکر شده، برآورد قیمت ساخت یک متر زمین، اعم از هزینه تامین زمین، دریافت پروانه ساخت و… به طور شفاف بیان شده است.

در محتوای این فراخوان که خطاب به انبوه‌سازان پایتخت برای مشارکت در ساخت برج‌های مسکونی، اداری و تجاری منتشر شده، آمده است: هم‎اکنون هزینه ساخت یک مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران، بین ۲ میلیون و۸۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.

این فراخوان مربوط به اختصاص زمین دولتی در یکی از مناطق جنوب غربی شهر تهران برای ساخت ۶ برج مسکونی، اداری و تجاری است.

هزینه ساخت یک متر مسکن در تهران

از  این فراخوان یک نکته‎ی مهم نتیجه‎گیری می‎شود:

از آن‎جا که این فراخوان به منظور جذب انبوه‌سازان برای ساخت ۶ برج  مسکونی منتشر شده است، بنابراین، برآورد  ۳ میلیون تومانی، بدون احتساب قیمت زمین و برای پروژه‌های با مقیاس بزرگ محاسبه شده است. از طرفی می‎دانیم هرچه متراژ ساختمان بیشتر باشد، هزینه‌های ساخت هم کمتر می‎شود. پس می‎توان گفت هزینه ساخت یک متر واحد مسکونی  با متراژ کم و کوچک، در شهر تهران، احتمالا رقمی بیش از مبلغ اعلام شده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…