قارچ های سنگی، پدیده طبیعی و خوشمزه بلغارستان!

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
امروز می خواهیم در مورد یکی از عجایب کشور بلغارستان حرف بزنیم که باعث جذب گردشگران زیادی شده است: قارچ های سنگی!
قارچ های سنگی

این پدیده جالب سنگ‌هایی غول پیکر هستند که شباهت زیادی به قارچ دارند و در کنار هم قرار گرفته‌اند. وقتی به این قارچ های سنگی نگاه می‌کنید انگار واقعا مثل قارچ از دل خاک بیرون آمده‌اند! با مجله دلتا همراه باشید تا در مورد این پدیده عجیب در بلغارستان بیشتر صحبت کنیم.

قارچ‌های غول پیکر

در شرق روستایی به نام بلی پلاست (Beli Plast) پدیده‌ای عجیب و بی‌نظیر وجود دارد که به قارچ های سنگی شهرت پیدا کرده است. ارتفاع این قارچ ها به ۲.۵ متر می‌رسد و در مساحتی بالغ بر ۳ هکتار، کنار همدیگر از زمین بیرون آمده‌اند. وقتی از دور به این قارچ های سنگی نگاه می‌کنید بدنه آن‌ها کمی صورتی رنگ و کلاهک قارچی‌شان سبز است و همین بر جذابیت‌شان اضافه می‌‌‌‌‌‌‌کند. این پدیده در سال ۱۹۷۴ به عنوان اثر طبیعی ملی بلغارستان به ثبت رسیده است و تحت حفاظت قرار دارد.

قارچ های سنگی از جاذبه های بلغارستان

دلیل علمی شکل گیری سنگ‌ها

قارچ‌های سنگی در واقع سنگ‌های آتشفشانی هستند که حدود ۲۰ میلیون سال پیش به وجود آمده‌اند. سنگ‌های آتشفشانی در طول میلیون‌ها سال و بر اثر باد و باران و خورشید به مرور فرسایش پیدا کرده و به این شکل‌های عجیب درآمده‌اند. این سنگ‌ها حاوی مقادیری زئولیت معدنی هستند و مردم محلی معتقدند که این سنگ‌های معدنی می‌تواند آب را تصفیه کند.

شکل‌گیری عجیب این سنگ‌ها به این دلیل بوده که سنگ‌ها مدت‌های بسیار طولانی زیر آب قرار داشته‌اند و فقط کلاهک آن‌ها از آب بیرون بوده است. بر اثر فعالیت های آتشفشانی شدید زیر آب که از دوران پالئوسن وجود داشته به مرور سنگ‌ها تغییر شکل داده و به شکل قارچ‌ درآمده‌اند. پس از آن‌که دریاها عقب‌نشینی کردند و این منطقه به خشکی تبدیل شد عوامل طبیعی مثل خورشید و باد و باران دست به کار شدند تا کار آفرینش قارچ‌های سنگی به زیبایی هرچه تمام‌تر تکمیل شود!

قارچ های سنگی بلغارستان

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های گردشگری، مطلب “تپه‌هایی که راه می‌روند!” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۰:۰۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…