تپه‌هایی که راه می‌روند!

۷
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در اینجا باد و شن دست به دست هم داده‌اند تا بیابان آلبرتا را شکل بدهند البته نه بیابانی معمولی بلکه بیابانی که ویژگی خاصش این است که حرکت می‌کند!
تپه های آتاباسکا

در کانادا دریاچه‌ای زیبا هست که در قسمت سواحل جنوبی‌اش در امتداد دریاچه آتاباسکا حدود ۱۰۰ کیلومتر تپه شنی قرار گرفته، تپه‌هایی که فعال‌ترین تپه‌های شنی کل دنیا هستند. برخلاف بیشتر تپه‌های شنی دنیا که مخصوص نواحی خشک و بی آب و علف هستند، تپه های آتاباسکا در وسط زمین‌های باتلاقی و جنگل قرار دارند. با مجله دلتا همراه باشید تا با این تپه‌های شگفت انگیز آشنا شوید.

تپه های آتاباسکا چگونه شکل گرفته‌اند؟

ویژگی خاص این تپه‌های کانادا این است که در زمین‌های بیابانی نیستند و همین موضوع آن را عجیب و منحصربه‌فرد کرده است. ویژگی‌های خاص جغرافیایی این منطقه در هزاران سال قبل باعث شکل‌گیری این جاذبه‌های تماشایی شده است. این تپه‌های شنی حدود ۸ تا ۹ هزار سال پیش در انتهای آخرین دوره یخبندان به وجود آمده‌اند. در آن زمان با آب شدن صفحات یخی، جریانی از آب به راه می‌افتد که مقادیر قابل توجهی از شن‌ها، لجن‌ها و رسوبات را از سنگ ماسه‌ها می‌شست و به دریاچه آتاباسکا می‌ریخت.

تپه های آتاباسکا کانادا

سال‌ها بعد دریاچه عقب‌نشینی کرد و رسوبات ماسه‌ای زیادی در ساحل دریاچه نمایان شد. حالا نوبت باد بود که هنرنمایی‌اش را پیاده کند و این ماسه‌ها را به شکل‌هایی که امروز می‌‌بینیم تبدیل کند. این روند آنقدر ادامه پیدا کرد تا ماسه‌ها به شکل تپه‌های شنی در آمدند و حتی تا جنگل‌های اطراف هم کشیده شدند.

این بیابان هر سال ۱/۵ متر جابجا می‌شود به طوری که این تپه‌های قدرتمند در اثر جابجایی، جنگل‌ها را می‌پوشانند، دریاچه را پر می‌کنند و دشت بیابانی خشک و بی آب و علفی را بر جای می‌گذارند.

شکل گیری تپه های آتاباسکا

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر درباره جاذبه های کانادا، مطلب “پیاده روی در آسمان کانادا” را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۰:۳۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ در ۷:۳۰ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۳:۰۷ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۰ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ در ۳:۲۵ ب٫ظ

    خیلی جالب بود

    پاسخ

  6. ناشناس

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ در ۲:۲۸ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۲:۲۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…