فقر «ویتامین‌دی» خطر کدام بیماری‌ها را افزایش می‌دهد؟

۹
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ویتامین D با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان‌‌ها کمک می‌کند.
فقر ویتامینD

در سراسر جهان حدود یک میلیارد نفر در معرض سطوح ناکافی ویتامین D در خون هستند. ویتامین D از راه مصرف برخی مواد غذایی یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید جذب بدن می‌شود. نیاز روزانه برای این ویتامین برای هر فرد بالغ ۱۰ میکروگرم یا حداکثر ۲۰۰۰ واحد در روز و در دوران کودکی و پیری این میزان بالاتر است. با مطلب فقر ویتامینD همراه مجله دلتا باشید.

منابع ویتامین D

آفتاب: تابش پرتو فرابنفش به پوست انسان باعث می‌‌شود ماده‌‌ای به نام دهیدروکلسترول طی مراحلی در کلیه به ویتامین D تبدیل شود. پوست روشن ‌نسبت به تیره، در مدت کمتری زیر تابش آفتاب نیاز خود به این ویتامین را تامین کنند.

منابع گیاهی: قارچ، غلات و برخی سبزیجات و میوه‌.

منابع حیوانی: کره، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ، خامه، جگر، ماهی ساردین.

منابع لبنی: در حال حاضر بسیاری از انواع شیر و ماست با ویتامین دی غنی سازی شده‌اند. برای افرادی که کمتر در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرند، با مصرف لبنیات ویتامین D مورد نیاز جذب می‌شود. نوشیدن شیر غنی شده با این ویتامین یک راه آسان برای جلوگیری از فقر ویتامینD است. تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف شیر خطر بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله ابتلا به سرطان‌ها یا فشار خون و … را کاهش می‌دهد.

فقر ویتامینD نور خورشید

شایع‌ترین بیماری‌های فقر ویتامینD

بیماری قلبی: افراد مبتلا به فقر ویتامینD بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.

بیماری التهابی روده: مطالعات انجام شده در اروپا و ایالات متحده، ارتباط بین سطوح پایین ویتامین D و میزان بالای ابتلا به بیماری‌های التهابی روده را نشان داده است.

زوال عقل و آلزایمر: بزرگسالانی که در معرض کمبود ویتامین D هستند، ۵۳ درصد نسبت به سایرین بیشتر در معرض خطر زوال عقل قرار دارند.

بیماری کلیوی: یک مطالعه نشان داده کسانی که دچار فقر ویتامینD هستند، دو برابر بیشتر در معرض آلبومینوری یا آلبومین بالا در ادرار قرار دارند. آلبومینوری از نشانه‌های اولیه آسیب کلیوی است.

پوکی استخوان: ویتامین D از آن‌جا که منجر به جذب کلسیم و فسفات از رژیم غذایی می‌شود، به طور مستقیم با پوکی استخوان ارتباط دارد. کمبود این ویتامین منجر به دردهای استخوانی و پوکی استخوان شده و خطر شکستگی‌های استخوانی را چند برابر می‌کند.

دیابت نوع ۲: قرار گرفتن روزانه ۲۰ دقیقه در معرض نور خورشید و یا استفاده از مکمل‌های ویتامین D، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب  «میوه‌هایی که از چاقی پیشگیری می‌کند!»  مجله سلامتی دلتا را دنبال کنید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۶:۵۹ ق٫ظ

  2. سنایی

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ در ۹:۳۱ ق٫ظ

    بهتر بود در این زمینه از مکمل هم میگفتید

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ در ۲:۵۸ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ در ۲:۵۸ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۶ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ در ۹:۴۵ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ در ۰:۵۲ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ در ۹:۳۹ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ در ۶:۴۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…