چگونه با کمترین هزینه، صاحب‎خانه شویم؟

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
1 24 چگونه با کمترین هزینه، صاحب‎خانه شویم؟

شاید کسانی که مایلند خانه‎ای مناسب با هزینه‎ای کم خریداری کنند بیشتر به این موضوع توجه دارند. اما ببینیم کارشناسان حوزه مسکن در این باره چه می‎گویند.

کارشناسان معتقدند: برای کاهش هزینه تمام‎شده مسکن که باعث می‎‎شود بخشی قابل‎توجه از متقاضیان مسکن صاحب‎خانه شوند، دولت باید با حذف هزینه زمین و معافیت سازندگان مسکن از مالیات‎ بر ساخت، این راه را برای خریداران هموار کند.

به گزارش مجله دلتا، بر اثر رکود بسیار سنگین صنعت ساختمان درسال‎های اخیر، آمار تعداد پروانه‎های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری ها نشان می‎دهد تولید مسکن در دولت یازدهم نسبت به دولت دهم تا ۵۰ در صد کاهش داشته است .

به سبب کاهش تولید ،بازار مسکن با کمبود شدید عرضه روبه روشد که تاثیر خود را با افزایش قیمت مسکن و اجاره‎بها در ماه‎های اخیر نشان داد.

این در حالی است که رونق صنعت‎ساختمان می‎توانست افزون بر تامین نیاز مسکن مردم و جلوگیری از افزایش شدید قیمت‎ها، به اشتغال‎زایی بسیار کمک کند و سایر بخش های اقتصادی کشور نیز رونق گیرند.

چگونه با کمترین هزینه، صاحب‎خانه شویم‎؟

دراین شرایط متقاضیان، با توجه به افزایش شدید قیمت مسکن، توانایی خرید واحدهای نوساز را ندارند، وبرخی انبوه‎سازان به سبب هزینه‎های بالای ساخت‎و‎ساز مسکن در سال‎های اخیر، از این بازار خارج شده‎اند. در نتیجه، اعطای وام مسکن و افزایش آن در این شرایط نمی‎تواند تولید مسکن را از رکود خارج کند و حتی موجب می‎شود که صاحبان واحدهای موجود، قیمت ها را افزایش دهند و متقاضیان مسکن، از خرید آن ناتوان تر شوند و رکودی سنگین بازار مسکن را فرا گیرد.

بنابراین باید در پی راه‎حلی بود که هزینه ساخت‎و‎ساز مسکن برای سازندگان کاهش یابد تا متقاضیان خرید مسکن با دارایی خود بتوانند صاحب‎خانه شوند.

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند: بهترین راهکار برای تحقق این موضوع این است که دولت، هزینه زمین را از هزینه تمام‎شده مسکن حذف کند زیرا این امر کمک زیادی به کاهش هزینه های ساخت‎و‎ساز مسکن می‎کند.

به گفته آنها، برآوردها نشان می‎دهد دست‎کم ۶۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی در شهرهای بزرگ، مربوط به زمین آن است و دولت می‎تواند این کار را با استفاده از زمین‎های جانمایی شده در شهرهای جدید انجام دهد.

گزارش‎ها حاکیست : از بین هزینه‎های باقی‎مانده ساخت‎و‎ساز مسکن، مالیات بر ساخت نیز سهمی قابل توجه دارد. برابر آخرین اصلاحیه این نوع مالیات که سال ۹۶ هیئت دولت آنرا ابلاغ کرد، سازندگان حقوقی مسکن باید ۲۵ درصد از درآمد حاصل از ساخت و فروش واحدهای مسکونی را به اداره مالیات بپردازند، یعنی ۱۰ درصد از هزینه تمام شده یک واحد مسکونی، مالیات بر ساخت آن است.

به گفته کارشناسان اقتصاد مسکن، با معاف کردن سازندگان از پرداخت این مالیات به شرط تحویل به موقع واحدهای مسکونی در کنار حذف هزینه زمین، هزینه نهایی مسکن به ۳۰ درصد قیمت کنونی کاهش می‎یابد .بطور مثال خرید یک واحد مسکونی در شهر تهران با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان در شرایط کنونی، فقط با پرداخت ۹۰ میلیون تومان امکان پذیر خواهد شد، هزینه‎ای که قشر‎های متوسط به راحتی حاضر به پرداخت آن هستند.

در عین حال قشر‎های ضعیف‎تر هم می‎توانند دستکم ۱۵ درصد از هزینه باقی‎مانده را پرداخت کنند و دولت نیز می‎تواند ۱۵ درصد هزینه باقی‎مانده را ب‎صورت وام خرید مسکن به این قشرها بدهد که این امر با استفاده از بخشی بسیار کم از اقساط برگشتی مسکن مهر اجرا شدنی است.

مجله دلتا ، همه چیز در مورد ملک و سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…