شرط نصف شدن اموال پس از طلاق

۸
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
براساس قانون در دوران زناشویی برای تحقق شرط تنصیف دارایی باید موارد خاصی را درنظر گرفت.
تنصیف دارایی

در شرط نصف شدن اموال، قبل از پیمان عقد ازدواج زن و مرد با یکدیگر توافق می‌کنند تا در تمام اموال با یکدیگر شریک باشند، اما برای تحقق این شرط باید به نکات مهمی توجه داشت و مواردی که در قانون ذکر شده است را پیگیری کرد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی شرط نصف شدن اموال پس از طلاق می‌پردازیم.

شرط نصف شدن اموال

بر اساس قانون اگر زوج، خواهان طلاق باشد تنصیف دارایی انجام می‌شود. البته توجه به این نکته ضروری است که طلاق مستند به تخلف زن از وظایف زناشویی یا سوءاخلاق و رفتار وی نباشد.

ملاک تا نصف اموال یا معادل آن است، در این شرط عبارت تا نصف دارایی یا معادل آن ذکر شده که این میزان می‌تواند از پایین‌ترین درصد اموال زوج تا سقف ۵۰ درصد آن تلقی شود که تعیین آن به نظر دادگاه بستگی دارد.

تنصیف دارایی

یکی دیگر از شرایط تنصیف، به دست آمدن دارایی زوج، در زمان زندگی زناشویی با زوجه است، برهمین اساس به اموالی که زوج پیش از ایام زناشویی داشته (نه از تاریخ عقد) و اموال موروثی سرایت پیدا نمی‌کند، زیرا به مال ناشی از ارث، اموال به دست آورده در زمان زناشویی، اطلاق نمی‌شود.

همچنین موجود بودن اموال حین طلاق شرط لازم برای اجرای این شرط است و بر همین اساس شامل اموال از بین رفته اعم از تلف یا مفقود شده نخواهد بود و در صورت تحقق شروط مذکور زوج مکلف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با زوجه به دست آورده یا معادل آن را به صورت بلاعوض به زوجه منتقل کند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب در صورت ناتوانی در پرداخت مهریه چه باید کرد؟ ، مجله حقوقی دلتا را دنبال کنید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۸:۲۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۷ ب٫ظ

    قانونگدار با چه معیاری این قوانین رو نوشته.اگه ایراد بگیری میگه بخاطر پایین امدن امار طلاق تصویب کردیم.در صورتی که یکی از دلایل موجه طلاق ندادن نفقه یا عجز از پرداخت هستش.خب اگه دلسوز هستی اقتصاد رو درست کن چرا مرد رو ذلیل میکنی.مهریه بس نیست شرط تنصیف،نحله،اجرت المثل …خیلی دلسوزن مسئولین والا

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۵ ق٫ظ

      کاربر گرامی و فرهیخته مجله دلتا، از اینکه با ما همراهید سپاس گزاریم و برایتان یک دنیا شادی و سلامتی را از خدای مهربان آرزو می کنیم.
      مسائل حقوقی بسیار دقیق و ظریف هستند و با اشراف به قانون میشه به سمت عدالت پیش رفت.

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ در ۷:۲۲ ق٫ظ

  4. حمید

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ در ۷:۲۲ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ در ۷:۰۳ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۹ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۰:۵۳ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۹ بهمن ۱۳۹۹ در ۹:۴۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …