بازار ملک از نگاه مطبوعات

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار ملک از نگاه مطبوعات

روزنامه قانون- قیمت مسکن کاهش یافت

در حالی که کارشناسان بازار مسکن ادامه وضعیت رونق این بازار در ماه های پیش رو را پیش بینی می کردند، نوسان ناگهانی نرخ ارز معادلات بازار مسکن را دگرگون کرده و سبب کاهش مجدد قیمت آن شد.

گزارش از محله های مختلف پایتخت نشان می دهد همزمان با کاهش یک باره حجم معاملات مسکن در پایتخت و دیگر شهرها، قیمت ها نیز به طور ناگهانی فروکش کرده است.

این در حالی است که در ماه های تیر و مرداد تابستان امسال شاهد افزایش ۱۵ تا ۲۵ درصدی معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم؛ ولی روند کاهش معاملات در شهریور ماه آغاز شد و در روزهای اخیر با تشدید روند کاهش معاملات مسکن، قیمت ها مجددا سیر نزولی در پیش گرفته است.

کارشناسان معتقدند روند بهبود بازار مسکن طی روزها و ماه های آتی نیز ادامه می یابد که مهم ترین دلیل آن افزایش شمار ثبت نام کنندگان و افتتاح کنندگان حساب های صندوق پس انداز مسکن یکم در یک سال قبل و ورود تدریجی آنها به بازار خرید و فروش مسکن است.

روزنامه دنیای اقتصاد- بازگشت مشتری به بازار کلنگی

بازار ملک کلنگی، در پی ثبات نسبی قیمت زمین، با استقبال از سمت سازنده‌های متقاضی «مشارکت در ساخت» روبه‌رو شد.

بهار امسال املاک قابل تخریب و نوسازی در تهران برای دهمین فصل متوالی آرامش قیمتی را پشت سر گذاشت. سطح فعلی قیمت‌ زمین که نسبت به جهش سال ۹۲، دست کم ۲۲ درصد افت کرده، باعث تقویت ساخت‌وسازهای مسکونی از نوع مشارکتی شده است. سازنده‌ها برای جذب مالکان، منوی پاییزی «مشارکت در ساخت» تعریف کرده‌اند که معاوضه ملک کلنگی با واحد نوساز یک نمونه از این پیشنهادهاست.

در شرایطی‌که سازندگان، با افزایش حضور در بازار ساخت‌وساز طی نیمه اول امسال، عملیات خروج از رکود ساختمانی را استارت زده و به مراحل مقدماتی رونق ورود کرده‌اند، هم‌اکنون ترجیح می‌دهند با ورود به بازار مشارکت و با هدف به صفر رساندن هزینه نقدی تامین زمین، عمده توان مالی خود را صرف ساخت واحدهای مسکونی کنند.

روزنامه عصر اقتصاد- پیش‌بینی نیمه دوم بازار مسکن

بازار مسکن شهر تهران این روزها تحت تاثیر پنج عامل محرک قرار دارد که عبارت است:

  • نزدیک شدن قیمت به کف
  • رشد نسبی ارزش افزوده بخش ساختمان
  • التهاب بازار اجاره در تابستان امسال
  • کاهش نرخ سود بانکی
  • انتظار برای کاهش سود تسهیلات مسکن

بر این اساس، بازار مسکن مسیر خود را برای ورود به دوره رونق طی می‌کند. پیش بینی کارشناسان از قیمت آینده مسکن افزایش ۱۰ درصد را متناسب با نرخ تورم نشان می دهد؛ هرچند بخشی از کارشناسان معتقدند جهش قیمتی در کار نخواهد بود.

یکی از دلایل عدم جهش یک باره قیمت مسکن بازگشت این بازار به مسیر قبل از سال ۱۳۸۴ است که دولت یازدهم مجددا این بازار را از طریق نظام پس انداز مبتنی بر تقاضای واقعی تجهیز می کند.

طی روزهای اخیر نرخ دلار از مرز ۴۰۰۰ تومان عبور کرد. تجربه نشان داده با این که رشد قیمت دلار در کوتاه مدت اثر منفی در بازدهی بخش مسکن دارد، در بلندمدت به افزایش قیمت مسکن منجر می شود.

همچنین بررسی رشد ارزش افزوه بخش ساختمان از سال ۱۳۹۱ نشان می دهد که این بخش پس از یک دوره طولانی رکود، هم اکنون به رشد مثبت رسیده است.

روزنامه مردم سالاری – وجود ۳میلیون و ۳۰۰ هزار خانه بیش از تعداد خانوارها

مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: در حالی که ۲۷ میلیون و ۵۱۰ هزار واحد مسکونی در کشور وجود دارد، در ایران ۲۴ میلیون و ۱۹۶ هزار خانوار داریم که بر این اساس، باید تقاضا را تقویت کنیم.

علی چگنی درباره نقش آمار در برنامه‌ریزی مسکن اظهار داشت: بخش مسکن به دلیل اهمیتی که چه در بعد خانوار و چه در بعد اقتصاد کلان دارد، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

این بخش از یک سو مهم ترین دارایی خانوار محسوب می‌شود و از سوی دیگر، به لحاظ بعد اقتصاد کلان، یکی از اصلی ترین مقاصد سرمایه‌گذاران و همچنین موتور محرکه بخش گسترده ای از صنایع کشور به شمار می‌رود؛ بنابراین پیچیدگی‌های اقتصاد مسکن نشان دهنده ضرورت توجه و ریشه یابی دقیق شاخص‌های آماری این بخش است.

وی گفت: بررسی و مرور مهم ترین شاخص‌های بخش مسکن در چند سال اخیر، نشان می‌دهد وضعیت مواردی همچون تراکم خانوار در واحد مسکونی، تولید، کیفیت ساخت و ساز و یا امکانات رفاهی، بهبود یافته است.

علی چگنی افزود: به عنوان نمونه، تراکم خانوار در واحد مسکونی بر اساس تعداد واحدهای مسکونی در تصرف خانوار، از ۱۴/۱ خانوار در هر واحد مسکونی در سال ۱۳۷۵، به ۱.۰۶ خانوار در هر واحد مسکونی در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است؛ در حالی که این شاخص (تراکم خانوار در واحد مسکونی) بر‌اساس کل خانه‌های موجود (اعم از واحدهای مسکونی در تصرف، خانه‌های خالی و خانه‌های دوم) به ۸۴/۰ نفر می‌رسد.

DELTA.IR

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…