مراقب باشید؛ با یک تماس حسابتان را خالی نکنند

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کلاهبرداری با وجود هشدارهای فراوان پلیس و برقراری تمهیداتی از قبیل رمز پویا و تایید دومرحله‌ای انتقال پول در حساب‌های بانکی همچنان در جریان است و قربانی می‌گیرد.
کلاهبرداری تلفنی

از جدیدترین روش‌های کلاهبرداری تلفنی مربوط به برنامه پیام‌رسان واتس‌اپ است. در این روش کلاهبرداران با شناسایی تصادفی شماره تلفنی که در واتس‌اپ روشن و امکان برقراری ارتباط صوتی با آن مقدور است؛ ابتدا طعمه‌های خود را زیر نظر می‌گیرند. در صورتی که ساعات اتصال تلفن مورد نظر به واتس‌اپ به صورت مرتب باشد، در یک روز کاری و در ساعات شلوغ، زمانی که فرد، طبعا وقت کمتری برای فکر کردن دارد، عملیات کلاهبرداری شروع می‌شود. در این نوشتار از مجله اینترنتی دلتا به بررسی موضوع پیگیری کلاهبرداری تلفنی می‌پردازیم.

کلاهبرداری با تماس تلفنی

تماس صوتی ابتدا در واتس‌اپ برقرار می‌شود. کلاهبرداران با لحن موجه در ابتدا خود را معرفی کرده و بعد بلافاصله یک داستان جعلی را بیان می‌کنند. این داستان عموما دارای دو مشخصه است: اول آن‌که در ارتباط با وقایع روز است. مثلا فرض بگیرید وزیر ارتباطات در اظهاراتی گفته است که باید قیمت اینترنت پایین بیاید یا مبالغی که توسط اپراتورها از حساب مشترکان کسر شده به حساب آن‌ها واریز خواهد شد. این اظهارات، باعث می‌شود تا مردم در انتظار تغییری در رویکرد دستگاه‌های دولتی باشند و کلاهبرداران در همین فضای انتظار، عملیات خود را آغاز می‌کنند.

(برای مشاوره حقوقی در خصوص جرایم رایانه‌ای از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی مجله دلتا با ما در ارتباط باشید.)

کلاهبرداری تلفنی

دومین خصوصیت داستان جعلی کلاهبرداران، نام بردن از اشخاص مشهور است. مثلا می‌گویند ما از فلان برنامه معروف رادیویی تماس می‌گیریم و در حال حاضر آقای فلانی (فرد مشهود) در استودیو حضور دارد و به قید قرعه شما برنده مبلغی برای یک سفر زیارتی شده‌اید. پس از اینکه شما را در یک فضای دروغین مسابقه‌ای قرار می‌دهند؛ شما را برنده اعلام می‌کنند و از زبان وزیر ارتباطات یا سایر چهره‌های نام آشنا، از شما خواسته می‌شود برای دریافت جایزه نقدی، شماره کارت، شماره حساب و سایر اطلاعات شخصی کارت اعتباری خود مانند رمز دوم و کد اعتبارسنجی  CVV۲ را در اختیار این برنامه قرار دهید و در این صورت است که کارت بانکی شما خالی می‌شود.

پیگیری کلاهبرداری تلفنی

برای جلوگیری از کلاهبرداری تلفنی به تبلیغات و تماس‌های مشکوک وسوسه انگیز نباید توجه کرد و جهت گرفتن جایزه نیازی به درج اطلاعات حساب‌های بانکی شامل رمز اول و دوم و سایر اطلاعات کارت نیست و در صورت مواجهه با این گونه تماس‌ها بدانید که موضوع خوش حسابی و برنده شدن جعلی بوده و موضوع را از طریق سایت اینترنتی فتا به آدرس  www.cyberpolice.ir  اطلاع رسانی کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب اگر اینترنتی سرمان کلاه رفت چه کنیم؟ را در مجله حقوقی دلتا مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ در ۹:۵۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۸ بهمن ۱۳۹۹ در ۰:۲۸ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۷:۰۶ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۶ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۰:۵۰ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۶ بهمن ۱۳۹۹ در ۴:۳۵ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۶ بهمن ۱۳۹۹ در ۳:۳۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …