غذای سالم روی سلامت روان تاثیر می‌گذارد

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ارتباط بین رژیم غذایی مناسب و حالات روحی و روانی ارتباطی دو طرفه است. کمبود برخی مواد مغذی می‌تواند فرد را در معرض بیماری‌های روحی و روانی قرار دهد.
تاثیر غذا بر سلامت

محققان بریتانیایی ثابت کرده‌اند افرادی که غذاهای ناسالم بیشتری می‌خورند، دارای سطوح بالای اضطراب هستند. به طور کلی مصرف غذاهای فرآوری شده، دانه‌های تصفیه شده و محصولات شیرین، شما را در معرض ابتلا به افسردگی نیز قرار می‌دهند. در این نوشتار از مجله اینترنتی دلتا به تاثیر غذا بر سلامت روان می‌پردازیم.

تاثیر غذا بر سلامت روان

ارزش چند ماده غذایی در بهبود وضعیت سلامت روان ثابت شده است:

اسیدهای چرب امگا ۳

این نوع چربی‌ها در فرایند ساخت سلول‌های جدید مغز موثرند. اسیدهای چرب امگا ۳ همچنین نقش مهمی در کاهش التهاب مغز دارند و مصرف منظم آن‌ها خطر ابتلا به اختلالات اضطرابی را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. ماهی‌های چرب از جمله ماهی قزل آلا سرشار از این نوع اسیدها هستند. منابع غیر حیوانی مانند گردو و آووکادو نیز حاوی این چربی‌ها هستند.

آمینو اسیدها

پروتیین‌ها غذایی هستند که به طور پیچیده در تولید انتقال دهنده‌های عصبی نقش دارند و اجازه می‌دهند که سلول‌های مغز به درستی با هم ارتباط برقرار کنند. آمینواسیدهای ضروری برای بدن شما در گوشت، لبنیات و تخم مرغ به وفور یافت می‌شود. کینوا و سویا نیز حاوی پروتیین و آمینواسیدهای ضروری هستند.

ویتامین‌های گروه ب

این نوع ویتامین‌ها از جمله ویتامین ب۶، تیامین، ریبوفلاوین، فولات، ویتامین ب ۱۲، به بدن برای تبدیل مواد غذایی به انرژی کمک می‌کند و به شدت با عملکرد مغز ارتباط دارد. این نکته ثابت شده که کمبود ویتامین ب ۱ با افزایش خطر ابتلا به افسردگی در افراد مسن در ارتباط است.

تاثیر غذا بر سلامت

کربوهیدرات

کربوهیدرات‌ها منجر به تولید سروتونین می‌شوند. سروتونین هورمون مرتبط با احساس شادی است. این یعنی رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات می‌توانند سطح خلق و خوی و انرژی را کاهش دهند.

ویتامین دی

مطالعات ثابت کرده که سطح پایین ویتامین دی با خطر ابتلا به اضطراب همراه است. نور خورشید بهترین منبع ویتامین دی محسوب می‌شود. با این حال منابع غذایی مانند ماهی‌های چرب، زرده تخم مرغ، شیر از این ویتامین بی‌بهره نیستند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب “صحبت با مردگان از طریق مایکروسافت!” را در مجله دانستنی دلتا مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۰:۵۸ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…