خانه‌ دار شدن، رویای دست ‎نیافتنی؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رویای خانه‎دار شدن

در شهرهای بزرگ، به علت رشد میزان نقدینگی، قیمت‌ها افزایش کاذب یافته و خانه‌دار شدن تبدیل به رویایی دست‎نیافتنی شده است.

به گزارش مجله دلتا، به نقل از اقتصادآنلاین، معضل جدی بخش مسکن، افزایش نقدینگی است. نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان این مطلب گفت: افزایش نقدینگی موجب کاهش قدرت خرید مردم در بخش مسکن شده و اگر این وضع ادامه یابد، قشرهای  با درآمد متوسط به بالا هم دیگر امکان خانه‎دار شدن نخواهند داشت.

خانه‎دار شدن، رویای دست‎نیافتنی

ابوالفضل موسوی اظهار داشت: قبل از رشد صعودی قیمت مسکن و نوسان‎های  قیمت ارز، بازار مسکن تا حدودی ثبات داشت و این وضع، شرایط خرید خانه حتی برای خانه‎اولی‎ها را فراهم کرده بود. وی افزود: راهکار بهبود این وضعیت، اصلاح تغییرات موجود در شاخص‌هاى کلان اقتصادى است .

نقدینگی به چه معناست؟

نقدینگی به درجه نقدشوندگی دارایی‌های مختلف و با قیمت مشخص گفته می‌شود. هرچه یک دارایی سریع‌تر به پول تبدیل شود، در اصطلاح درجه نقدشوندگی آن بالاتر است.

در تعاریف مرکز آمار ایران، آمده است: به مجموعه پول (سپرده‌های بخش غیردولتی نزد بانک‌ها و اسکناس و مسکوک در دست اشخاص) و شبه‎پول (سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار، سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز و سپرده‌های متفرقه) نقدینگی گفته می‌شود.

به عبارت دیگر، نقدینگی به مجموع اسکناس و مسکوکات در دست مردم، به علاوه سپرده‎های کوتاه‎مدت (پول) و سپرده‎های بلندمدت (شبه پول) گفته می‎شود.

کاربرد نقدینگی در جامعه چگونه  است؟

قیمت کالاها به میزان نقدینگی و سرعت گردش آن بستگی دارد. اگر نقدینگی  بی‎رویه رشد کند، تقاضا برای کالاها و خدمات بیشتر می‎شود. از طرفی چون عرضه محدود کالا و خدمات در کوتاه مدت، موجب تورم اقتصادی می شود، کنترل حجم نقدینگی هدف نهایی کشورها برای رسیدن به اهداف کلان اقتصادی مثل ایجاد رشد در تولیدات، کنترل تورم، ایجاد موازنه در پرداخت های خارجی و ایجاد اشتغال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…