چرا در فصل‏‌های سرد هوا آلوده می‏‌شود؟

۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
همه ساله با شروع فصل سرما و روشن شدن وسایل گرمازا، آلودگی هوا را در شهرها احساس می‌کنیم. این موضوع به این معنی نیست که ما در فصول گرم سال آلودگی نداریم، بلکه سرمای هوا باعث می‌شود که ما آلودگی را بیشتر احساس کنیم.
آلودگی هوا در هوای سرد

در  پاییز و زمستان بیشتر از هر زمان دیگری در اخبار می‌‏شنوید که هوا آلوده است و لایه سیاهی بالای شهرهای بزرگ و صنعتی دیده می‏‌شود. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع آلودگی هوا در سرما می‌پردازیم.

آلودگی هوا در سرما

یکی از سوال‌های مهم دانستی درباره این است که مگر آلودگی هوا مربوط به زمانی نیست که باران نبارد و هوا حسابی گرم باشد؟

برای پیداکردن جواب این سوال باید شبیه هواشناس‌‏ها و فیزیک‎دان‎‌های جو فکر کنیم. آن‎‌ها جو را براساس ویژگی‌های دمایی به لایه‌‏های مختلفی تقسیم کرده‌‏اند. در این تقسیم‌‏بندی لایه پایینی جو، همانی که در آن تنفس می‏‌کنیم، «تروپوسفر» نامیده می‏‌شود. تغییرات آب‏‌و‏هوا، تشکیل ابرها و تجمع آلودگی هوا در همین لایه اتفاق می‎‌افتد. هوایی که به سطح زمین نزدیک‌‎تر است، معمولا به‌‎دلیل فعالیت‌‎های ما زودتر گرم می‌‎شود و دمای بیشتری دارد اما هوایی که بالای آن قرار گرفته، سردتر است. از آن جایی که هوای گرم سبک‌‎تر از هوای سرد است، به طرف بالا می‌‎رود و هوای سرد که سنگین است، پایین می‎‌ماند. این چه ربطی به آلودگی هوا دارد؟

آلودگی هوا در هوای سرد

خب مسئله این‌جا است که وقتی هوای گرم و سبک به بالا می‌‎رود، آلودگی‎‌های نزدیک سطح زمین یعنی دود ماشین‌‎ها و آلاینده‎‌های کارخانه‌‏ها را هم به بالا می‌برد و این‌طوری می‌‏شود که هرچه از سطح زمین فاصله بگیریم، دما به‎‌جای کم‌تر شدن، زیاد می‏‌شود. یعنی هوای آلوده در مرزهای پایینی جو زمین به دام می‌‏افتد و گرچه هوا سرد است و در زمستان یا پاییز هستیم ولی می‏‌بینیم که آسمان به شدت پر دود و دم است و انگار لایه‌های خاکستری بر فراز شهر دیده می‌‎شود. بهتر است این وقت‌ها تا می‌توانید از خانه بیرون نروید چون ممکن است حسابی به سرفه بیفتید یا کم‌کم مشکل تنفسی پیدا کنید.

پیشنهاد مطالعه: در مجله سلامتی دلتا مطلب «مازوت، خطر جدید پایتخت!» را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۸:۳۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۵ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۰:۳۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…