فست‌ فود؛ غذای راحت و خطرناک (بخش دوم)

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فست فود

فست‌ فود؛ غذای راحت و خطرناک. پیش‌تر سیگار یکی از جدی‌ترین عوامل بیماری‌زا به‌شمار می‌آمد که علم پزشکی قاطعانه آن را منع می‌کرد. اما شاید دانستن این نکته جالب باشد که امروزه کارشناسان و پزشکان، فست فود را از نظر بیماری‌زا بودن با سیگار هم‌سنگ می‌دانند.

عمق فاجعه زمانی است که در بعضی خانواده‌ها فست فود جای غذاهای دیگر را گرفته است و افراد به خوردن این غذاها عادت کرده‌اند. حتی در مقام انتخاب و با وجود زمان کافی برای تهیه‌ی غذای خانگی و سالم، باز سراغ فست فود می‌روند.

راه‌حل پیشگیری از بیماری‌ها اصلاح فرهنگ غذایی است. بعضی محدودیت زمانی را بهانه می‌کنند و می‌گویند که نمی‌توانند برای تهیه‌ی غذای سالم وقت بگذارند، این حرف منطقی نیست. چون سلامتی مقوله‌ی مهمی است و در این مورد، مساله‌ی مرگ و زندگی است.

بنابراین اگر برایش وقت بگذارید، آن را هدر نداده‌اید. بلکه زمان را صرف تامین سلامت خود کرده‌اید. ضمنا در فرهنگ غذایی ایرانی هم غذاهای زیادی هستند که در مدت‌زمان کوتاهی تهیه می‌شوند و بدون مواد نگهدارنده هستند. هر کسی باید در این مورد خودش را مسئول بداند و خوردن فست فود را کنار بگذارد. ظرف مدت‌ کوتاهی آثار و تبعات ترک فست فود خود را نمایان خواهند کرد.

سیگار و فست فود

فلافل هم فست فود است؟

بعضی‎ها فلافل را جزو فست فود به‌شمار نمی‌آورند. استدلال آن‌ها این است که مواد اولیه‌ی فلافل نخود است. با توجه به اینکه حبوبات منبع غنی پروتئین محسوب می‌شوند، این‌طور به‌نظر می‌آید که فلافل نمی‌تواند مضر باشد. درحالی‌که سالم یا ناسالم بودن فلافل کاملا به شرایط بستگی دارد.

معمولا در روش پخت فلافل، آن‌ را در یک ظرف پر از روغن سرخ می‌کنند. روغن باید به مقداری باشد که فلافل در آن غوطه‌ور شود. این حجم از روغن برای سلامتی بسیار مضر است. عاملی که می‌تواند این خطر را صدچندان کند، مصرف چندباره‌ از روغن سوخته است.

بنابراین اگر کسی بتواند فلافل را در منزل و با مقدار کمی روغن طبخ کند و در نهایت با دستمال آشپزخانه روغن اضافی آن را هم بگیرد، می‌توان گفت فلافل فست فود سالمی است و هر از گاهی خوردن آن مشکلی برای تندرستی ایجاد نمی‌کند.

فست فود

مصرف نان باگت ضرر دارد؟

نان باگت یکی از بهترین انواع نان است که کمتر در معرض حرارت مستقیم قرار دارد. اما به‌شرطی که سبوس از آرد آن جدا نشود. با حذف سبوس، باگت هم به یکی از نان‌های سفیدی تبدیل می‌شود که قند زیادی دارد و  میزان قند خون را بالا می‌برد.

بیماری قند خون یا دیابت یکی از عوارض مصرف قند زیاد است. قند موجود در نان سفید همچنین می‌تواند وزن را افزایش دهد و باعث بروز چاقی و ابتلا به بیماری‌های دیگر شود. در گذشته بعضی به ارزش غذایی سبوس واقف نبودند و آن را موادی زائد می‌دانستند و دور می‌ریختند. درحالی‌که امروزه دیگر خواص فوق‌العاده‌ی سبوس بر کسی پوشیده نیست و بهتر آن است در تهیه‌ی انواع نان از سبوس استفاده شود.

در این ارتباط بخوانید:
فست فود؛ غذای راحت و خطرناک

مجله دلتا، همه چیز در مورد ملک و سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…