پرندگانی که مغز بزرگ‌تری دارند!

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هیچ‌گونه ارتباط معنا‌داری بین استفاده از ابزار و اندازه مغز پیدا نشده است. ولی در مقایسه‌ پرندگانی که رفتار بازی نشان می‌دادند با پرندگانی که بازی نمی‌کردند،  تفاوت‌های بسیار آشکاری از نظر جرم نسبی مغز ظاهر شد.
مغز های بزرگ ‌تر

پرندگانی از گونه‌ خاص که به بازی مشغول می‌شوند، مغز بزرگتری دارند و این ارتباط ممکن است در انسان‌ها نیز وجود داشته باشد. با مطلب پرندگانی با مغز های بزرگ ‌تر همراه مجله دلتا باشید.

محرک مهم در تکامل مغز های بزرگ ‌تر

تحقیقات نشان می‌دهد پرندگانی که با دیگران بازی می‌کنند (بازی اجتماعی) دارای بزرگ‌ترین جرم مغزی هستند (نسبت‌به اندازه‌ بدن) و حتی بیشتر عمر می‌کنند. نتایج نشان می‌دهد رفتار بازی ممکن است محرک مهمی در تکامل مغزهای بزرگتر در برخی گونه‌ها از جمله انسان‌ باشد.

  • استفاده از ابزار در پرندگان

سارگپه سینه‌سیاه سنگ‌ها را از منقار خود رها می‌کند تا تخم‌های شترمرغ استرالیایی را بشکند.
کورکور سیاه شاخه‌ها و زغال‌های روشن را برمی‌دارد و روی مناطق دارای علف خشک می‌اندازد تا آتش‌سوزی ایجاد کند. سپس از حشرات و مهره‌داران فراری و آسیب‌دیده تغذیه می‌کند.
طوطی ‌کاکلی نخل با استفاده از تکه چوبی می‌نوازد.

مغز های بزرگ ‌تر بازی

  • رفتار بازی در پرندگان و ارتباط آن با اندازه‌ی مغز

رفتار بازی معمولا در گونه‌هایی دیده می‌شود که دوره‌ کودکی بلند‌مدتی دارند و از حمایت طولانی‌مدت والدین برخوردار هستند و گونه‌هایی که در گروه‌های اجتماعی پایدار رشد می‌کنند. رفتار بازی معمولا به سه دسته تقسیم می‌شود: بازی انفرادی، بازی اشیا و بازی اجتماعی.

  1. بازی انفرادی 
    این نوع بازی می‌تواند شامل رفتارهایی مانند دویدن، پریدن، آویزان کردن، تاب خوردن، رقصیدن، سُر خوردن و جست‌و‌خیز در برف به‌صورت انفرادی باشد.
  2. بازی با اشیا
    این رفتار شامل بازی با هر نوع شی از جمله چوب، سنگ و اشیا خانگی کوچک می‌شود. گونه‌هایی که با اشیا بازی می‌کنند ممکن است چوب، سنگ یا حتی برگی را به اطراف حمل کنند، آن را رها کنند، دوباره آن را بردارند.
  3. بازی اجتماعی
    در حال ‌حاضر بازی اجتماعی نادرترین گروه است. این نوع رفتار ممکن است شامل یک پرنده باشد که شی را در منقار خود نگه داشته است و بقیه او را دنبال می‌کنند. موارد منتشرشده عمدتا محدود به طوطی‌ها و کلاغ‌ها است و این رفتار در زاغی‌ها و غراب‌ها نیز شناسایی شده است.

مغز های بزرگ ‌تر و ارتباط شگفت‌آور

گونه‌هایی که بازی نمی‌کردند، کوچک‌ترین اندازه مغز را دارا بودند.
مغز بازیکنان انفرادی نسبت‌ به گونه‌هایی که بازی نمی‌کردند، اندکی بزرگ‌تر بود.
بازیکنان با اشیا مغز بزرگ‌تری داشتند.
بازیکنان اجتماعی دارای بزرگ‌ترین مغز نسبت ‌به وزن بدن بودند.

معنای این نتایج تکنولوژی از نظر تکامل مغز انسان چیست؟ ممکن است احتمال کمی وجود باشد؛ اما به ‌نظر می‌رسد مراحل رشد در انسان‌ و پرندگان شباهت‌هایی داشته باشد و این ارتباط ممکن است قابل‌ توجه باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب «ویروس کرونا هیچ‌وقت نابود نمی‌شود!»  مجله دانستنی دلتا را دنبال کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ بهمن ۱۳۹۹ در ۳:۰۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…