اسفناج را با ماست بخوریم یا نه؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تردید داریم که با خوردن اسفناج مانند «ملوان زبل» پُرزور شوید، ولی مطمئنا به سلامتی خود کمک کرده‌اید و این هم خود ممکن است تعبیر تازه‌ای از زورمندی باشد.

از قدیم به یاد داریم که مصرف اسفناج برای کم خونی بسیار عالی است و با خوردن آن انرژی می‌گیریم. در این مطلب از دلتامگ درمورد خوردن اسفناج با ماست همراه باشید.

ترکیبات اسفناج با ماست چیست؟

اگر ماست حدود ۳ درصد چربی داشته باشد، هر ۱۰۰ گرم آن حدود ۶۰ کیلوکالری خواهد داشت. به عبارت ساده‌تر، هر یک لیوانِ پُر ماست ۳ درصد چربی، حدود ۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم و ۱۵۰ کیلوکالری انرژی دارد. اسفناج از جمله سبزی‌های برگ‌دار به رنگ سبز تیره است. پس اسفناج از منابع خوب منیزیم است. مقادیر کلسیم و آهن آن، به ترتیب ۳/۵۷ و ۱۳۶ میلی‌گرم است. یعنی آهن آن از گوشت قرمز و کلسیم آن از ماست بیشتر است! با این حال، اسفناج منبع «خوب» کلسیم یا آهن برای سلامت بدن به شمار نمی‌رود!

چرا اسفناج منبع خوب کلسیم یا آهن نیست؟

علت این مسئله، جذب نسبتا اندک این مواد از اسفناج به دلیل وجود فیبر و به ویژه ترکیبی به نام اسید اگزالیک است که به شکل فعال آن اگزالات می‌گوییم. بسیاری از گیاهان این ماده را از اکسیداسیون ناقص قندها (کربوهیدرات‌ها) می‌سازند. اگزالات در بدن نیز تولید می‌شود و از طریق ادرار و مدفوع دفع می‌شود. گفته می‌شود کلسیم اسفناج به دلیل وجود اگزالات، در مقایسه با سایر مواد غذایی کمترین مقدار جذب را دارد به طوری که بدن می‌تواند حدود نیمی از کلسیم کلم بروکلی را جذب کند، ولی تنها ۵ درصد کلسیم اسفناج ممکن است جذب شود. پختن اسفناج تأثیر چندانی بر اگزالات آن ندارد.

مطلب پیشنهادی:  چند مدل لباس مجلسی شیک که برازنده شماست

اسفناج و ماست

آیا اگزالات اسفناج از جذب کلسیم ماست می‌کاهد؟

آیا فیبر و اگزالات اسفناج مانع جذب کلسیم ماست می‌شود؟ ممکن است چنین اتفاقی بیفتد و تا حدودی جذب کلسیم کمتر شود، اما جذب کلسیم به عوامل دیگری نظیر مقدار کلسیم در وعده غذایی، نیاز بدن، ویتامین D و ترشح کافی اسید معده نیز بستگی دارد. مقادیر معمول فیبر غذایی عموما تاثیر چندانی بر جذب کلسیم ندارند. بد نیست بدانید که اسفناج منبع خوبی از ویتامین‌های A، C، E، K، اسید فولیک، B۲، B۶، نیاسین و نیز املاحی، چون مس، فسفر و منگنز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

درباره بیماری کیت میدلتون، عروس خاندان‌سلطنتی، بریتانیا چه‌می‌دانیم؟

کمتر دو ماه پس از آنکه چارلز سوم، پادشاه بریتانیا از ابتلای خود به سرطان خبر داد، کیت میدل…