عبور یک سیارک از نزدیکی زمین در اولین روز سال ۱۴۰۰

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سیارک مورد اشاره تا ۳۱ سال پس از سال ۱۴۰۰، از نزدیکی زمین عبور نخواهد کرد و جالب است علاقمندان آگاه باشند که در سال جدید، این سیارک حدود ۸۰۰ هزار کیلومتر نسبت به سال ۱۴۳۱ خورشیدی به زمین نزدیک‌تر است!
عبور یک سیارک از نزدیکی زمین

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از عبور سیارکی از مقابل زمین در اولین روز از آخرین سال قرن ۱۴ خورشیدی خبر داد. با مطلب « عبور یک سیارک از نزدیکی زمین » همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

عبور یک سیارک از نزدیکی زمین

انجمن نجوم ایران با اشاره به عبور بزرگ‌ترین و سریع‌ترین سیارک از کنار زمین در ابتدای سال ۱۴۰۰ خورشیدی، گفت: در ساعت ۱۹ و ۳۳ دقیقه شامگاه یکشنبه، اولین روز از نوروز سال ۱۴۰۰، سیارک ۲۳۱۹۳۷  یا FO32 2001 از ۵ برابر فاصله ماه تا زمین، از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد و در کم‌ترین فاصله با کره خاکی ما، حدود ۲ میلیون کیلومتر فاصله خواهد داشت که در ابعاد نجومی چنین فواصلی کوتاه به حساب می‌آید. کم‌ترین و بیشترین فاصله این سیارک از خورشید، بین ۰.۳ تا ۳.۱۱ واحد نجومی است. (A.U و یا Astronomical Unit، میانگین فاصله زمین تا خورشید است و هر واحد نجومی تقریبا برابر ۱۵۰ میلیون کیلومتر است).

سرعت این جرم که حدود ۳۵ کیلومتر بر ثانیه است (۱۲۳ هزار و ۸۸۷ کیلومتر در ساعت) حتی از سرعت مداری زمین به گرد خورشید سریع‌تر (سرعت گردش زمین به دور خورشید ۳۰ کیلومتر بر ثانیه) است و آن چنان سریع این جرم در آسمان جا به جا می‌شود که رصدگران با تلسکوپ قادر به تشخیص جا به جایی آن از مقابل ستارگان نخواهند بود.

سیارک

یکی از مطالب جالب دانستنی درباره سیارک‌ها است. این سیارک بزرگ‌ترین سیارک شناخته شده عبوری از کنار زمین در سال ۱۴۰۰ است، قطر این جرم آسمانی حدود یک کیلومتر تخمین زده شده است. بر این اساس سیارک مورد بحث از ۹۷ درصد سیارک‌ها بزرگ‌تر است، اما در مقایسه با سیارک‌های بزرگ، کوچک به حساب می‌آید. لازم به توضیح است که ابعاد سیارک FO32 2001 با پل معلق “گلدن گیت” در سانفرانسیسکوی آمریکا مقایسه شده است.

علی رغم آن‌که مدار سیارک FO32 2001 شناخته شده و گاهی از نزدیکی زمین نیز عبور می‌کند، سازمان فضایی ناسا آن را به عنوان “سیارک بالقوه خطرناک” طبقه بندی کرده است؛ هر چند که از جمله سنگ‌های فضایی است که هیچ گونه خطر برخوردی با زمین تاکنون نداشته است.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب «۳۳ سالمند بعد از دریافت واکسن فایزر فوت کردند»  مجله دانستنی دلتا را دنبال کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۰:۳۶ ب٫ظ

    بسیار عالی بود لذت بردم دوستان گرم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…