فست‌ فود؛ غذای راحت و خطرناک (بخش اول)

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
فست فود

فست‌ فود؛ غذای راحت و خطرناک و رایج. در آغاز، انسان از طریق شکار و کشاورزی غذایش را تامین می‌کرد. به‌مرور زمان و بعد از گذشت قرن‌ها با صنعتی شدن، فرایند تهیه‌ی غذا هم صنعتی گشت. رشد جمعیت جهان هم مزید بر علت شده است و دیگر تهیه‌ی غذاهای ارگانیک برای این جمعیت در عمل ممکن نیست.

امروزه مواد غذایی طبیعی که بدون دخالت صنعت تولید شده باشد، کمتر یافت می‌شود. از سویی صنعت مواد غذایی تنوع بالایی پیدا کرده است. مثلا در کشورهای پیشرفته چیزی حدود ۵۰۰۰۰ هزار نوع غذا وجود دارد که عدد کمی هم نیست.

فست فود

مواد مضرّ یک‌جا در فست ‌فود

سالیان سال است می‌شنویم که یافته‌های علمی بر مضرّ بودن فست فود تاکید می‌کنند و هر روز اخبار‎ی تازه در این مورد منتشر می‌شوند. اما با این وصف هنوز هم خیلی‌ها به عمق فاجعه پی نبرده‌اند و همچنان مشتری ثابت فست فود هستند. نباید از این نکته غفلت شود که اساسا” انسان غذا را برای تامین سلامتی می‌خورد. وقتی غذا خود عامل به خطر افتادن سلامت باشد، دیگر نباید از کنار مساله بی‌تفاوت عبور کرد.

* در تهیه‌ی فست فود روغن‌های جامد و حیوانی به‌کار می‌روند که اصلا روغن‌های مناسبی به‌شمار نمی‌آیند. علاوه بر این قسمت‌های پرچرب و غیر قابل مصرف گوشت، مانند پوست آن به‌شکل چرخ‌کرده با روغن‌های دیگر ترکیب می‌شوند که میزان اسید چرب اشباع‌ (نوعی چربی مضرّ) را در این خوراکی‌ها بالا می‌برد.

* برای از بین بردن بوی بد مواد به‌کاررفته در فست فود، مقدار زیادی ادویه‌جات استفاده می‎شود. این میزان از ادویه برای سلامتی خوب نیست و کمترین آسیبی که به سلامت وارد می‌کند، ایجاد انواع حساسیت‌ها است.

* در فست فود برای طعم‌دهی و حفظ شکل ظاهری، مقدار زیادی نمک استفاده می‌شود.

با این تفاسیر دیگر بیماری‌زا بودن فست فود چندان تعجب‌ آور نیست. ابتلا به بیماری‌هایی نظیر فشار خون، ناراحتی‌های کلیوی، پوکی استخوان، آلرژی، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع سرطان نتیجه‌ی مصرف این دسته از غذاها است.

فست فود

ادعای پوچ استفاده از گوشت خالص!

همیشه اولین مساله‌ای که در رابطه با فست فود مطرح می‌شود، مواد اولیه‌ی آن است. معمولا ادعای کارخانه‎هایی سازنده‌ی سوسیس و کالباس و همبرگر این است که بیش از ۶۰ درصد مواد اولیه‌ی تشکیل‌دهنده‌شان گوشت است. گاهی هم می‌گویند ۸۰ و ۹۰ درصد گوشت استفاده کرده‌اند! اما با یک فرمول ساده می‌توان این ادعا را زیر سوال برد. کافی است قیمت گوشت خالص را با قیمت سوسیس و کالباس مقایسه کنید! قیمت ارزان فست فود در مقایسه با انواع گوشت توجیه منطقی ندارد و تقریبا تکلیف میزان گوشت موجود در سوسیس و کالباس و همبرگر را روشن می‌کند.

با مجله دلتا همراه شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…