تأثیر تحولات دنیای دیجیتال بر ارتباطات انسانی

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هیچ‌کس از آینده خبر ندارد. پیش‌بینی آینده دشوار است.
تحولات دنیای دیجیتال و ارتباطات انسانی

در یکی از صحنه‌های فیلم علمی ـ تخیلی بلید رانر، دکارد شخصیت اصلی فیلم، در یک کلوب حضور دارد. این فیلم، آینده لس‌آنجلس را پر از موجودات عجیب و ماورایی و ماشین‌های پرنده پیش‌بینی می‌کند. با این وجود، تلفنی که دکارد برای تماس با دوستش از آن استفاده می‌کند، یک تلفن تصویری سیمی است که به دیوار متصل است. این موضوع نشان می‌دهد که در سال ۱۹۸۲، پیش‌بینی ظهور تلفن‌های بی‌سیم در آینده بسیار دور از ذهن بوده است. با مجله دلتا همراه باشید تا تحولات دنیای دیجیتال و ارتباطات انسانی را بررسی کنیم.

تکنولوژی و ارتباطات آینده

وقتی صحبت از ارتباطات انسانی می‌شود، پیش‌بینی آینده این ارتباطات کار آسانی نیست. با توجه ‌به نوآوری‌های تکنولوژی، ما در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم. فناوری در حال تغییر دادن روش‌های تعامل با یکدیگر و نحوه ارتباط با جهان اطراف است و این تغییر بی‌وقفه ادامه دارد. در این ‌بین، رویاهای محالی که روزی مختص فیلم‌های علمی ـ تخیلی بودند، کم‌کم دارند رنگ واقعیت به خود می‌گیرند.

ارتباطات انسان و رایانه

ممکن است در آینده پروتز‌هایی در مغز تعبیه شوند که امکان ارتباط با اشیا و کنترل مستقیم اشیا از طریق فکر کردن را فراهم کند. پروژه نیورالینکِ ایلان ماسک پیش‌گام این فناوری به حساب می‌آید. در این پروژه، قصد دارند ریزتراشه‌های الکترونیکی در مغز انسان قرار دهند.

ارتباطات بین‌فردی

تلفن‌های همراه امروزی برای برقراری ارتباط، به ماهواره‌های مستقر در مدار زمین نیاز دارد. به همین دلیل، برد ارتباطی این تلفن‌ها فضای خارج از مدار زمین را در بر نمی‌گیرد؛ بنابراین هنوز امکان ارتباط بین‌کهکشانی از طریق تلفن‌های همراه امروزی وجود ندارد.

شاید مرحله بعدی ارتباطات دیجیتال استفاده از ربات‌های حضور از دور باشد. این ربات‌ها دستگاه‌های متحرکی هستند که یک دوربین و بلندگو روی آن‌ها نصب می‌شود و فردی که تصویرش از دوربین ربات پخش می‌شود، از راه دور می‌تواند ربات را کنترل کند.

پیش بینی آینده

اثر چرخ‌دنده‌ای

تغییرات سریع تکنولوژی بر اساس اثر چرخ‌دنده‌ای قابل‌توجیه است. فرهنگ شبکه پیچیده‌ای از دانش، رفتارها و سیستم‌های مشترک است. هر نسل دستاوردهای نسل قبل خود را در اختیار دارد و برای توسعه و ارتقای آن تلاش می‌کند. به‌این‌ترتیب، به ‌سرعت و در زمان کوتاهی، نسل جدیدی از فناوری‌های پیچیده متولد می‌شود.

سرعت و دسترسی: ذات تحول‌پذیر ارتباطات دیجیتال

بی‌شک، عصر دیجیتال ذات ارتباطات انسانی را تغییر داده است. سرعت بالا و دسترسی حاصل از ارتباطات دیجیتال در دنیای امروز، بارزترین مصداق این ادعاست. سرعت ارتباطات در عصر دیجیتال افزایش چشمگیری داشته است. شبکه‌های اجتماعی و پیام‌های الکترونیکی امکان ارتباط در لحظه را فراهم می‌کند.

سیستم نوین ارتباطات: ایموجی

ایموجی‌ها تغییر انقلابی در ارتباطات به حساب نمی‌آیند. آن‌ها راه‌حلی هستند که فقط یکی از نقص‌های موجود در روش مدرن ارتباطات، یعنی ارتباطات دیجیتال را برطرف می‌کند. بدون ایموجی‌ها، پیام‌های ارتباطی متنی کامل نیستند و چیزی کم دارند.

فارغ از اینکه آینده ایموجی‌ها و سایر سیستم‌های ارتباطی نوظهور دیجیتال چه خواهد بود، این هوش جمعی است که محرک و عامل اصلی قدرت انسان در ارتباطات است. ایموجی‌ها فقط میزان اثرگذاری ارتباطات دیجیتال در قرن ۲۱ را افزایش می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب «کهکشانی در حال مرگ!» ، مجله دانستنی دلتا را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…